PDA

Volledige versie bekijken : Pierre Kartner (Vader Abraham) overleden op 87-jarige leeftijd



Piet Plezier
11 november 2022, 13:08
Pierre Kartner, beter bekend als Vader Abraham, is dinsdag 8 november op 87-jarige leeftijd overleden. Zijn familie maakt dat vandaag bekend aan BN De Stem. Over de doodsoorzaak doet de familie geen uitspraken. De zanger is vrijdagochtend in het bijzijn van zijn geliefden begraven.

https://www.nu.nl/muziek/6235517/pierre-kartner-vader-abraham-overleden-op-87-jarige-leeftijd.html

JonnyFontane
11 november 2022, 13:11
R.i.p. Vader Abraham.......

Goedemorgenallemaal
11 november 2022, 13:12
Ach nee...

Wentelt Eefje
11 november 2022, 13:17
R.I.P. hitmachine Vader Abraham!

Die overigens ooit een rechtszaak wilde beginnen tegen Hein de Kort vanwege een “Eikels” waarin de bekende bolhoed smurfjes penetreert waarvan er eentje luid protesterend uitroept: “Au, au, hij duwt mijn staartje naar binnen!”

schoolmeester
11 november 2022, 14:15
R.I.P Pierre Kartner.
Een groot artiest is heengegaan.

Mandrake2
11 november 2022, 15:33
Treurig bericht

Big30
11 november 2022, 19:43
https://www.youtube.com/watch?v=I9bhmB1j8-c


https://www.youtube.com/watch?v=gebjZZ5YsR4

Jeugd sentiment, niets mee mis hoor :freu::lostit:!

Big30
11 november 2022, 19:51
https://www.youtube.com/watch?v=kSaDfOFTFHU

Eddy_V
11 november 2022, 23:49
RIP Vader Abraham
heb het 45-toerenplaatje met het Smurfenlied nog ergens op zolder liggen, gewonnen bij een radiospelletje met Frits Spits of nog met Felix Meurders.. lang geleden .. lange baard ook

pietpotent44
12 november 2022, 04:57
Voor velen was het misschien al lang bekend, maar ik wist het tot gisteren nog niet: de (artiesten)naam vader Abraham heeft hij te danken aan het feit dat hij op z'n 50e vader is geworden (hoe logisch ook eigenlijk). Hij heeft 1 zoon.

Gisteren vertelde ik het nieuws over zijn dood aan een 20-jarige. Die zei: vader wie ??? Duidelijk gevalletje generatiekloof. Ik ben zelf half de 40.
Ik vond dat Cartner er in de jaren 70 en 80 al uitzag als een 87-jarige. Maar hij is toch echt pas dit jaar 87 geworden. En gebleven.
Hij is geboren in Elst, maar woonde (en werkte) bijna zijn hele leven in Breda. Echt heel rijk is hij nooit geworden met muziek maken, draaide zelfs verlies met grote optredens, maar had dankzij royaltees toch nog een behoorlijk inkomen.

De hoogtepunten uit zijn carriere zijn hierboven al uitgebreid benoemd, zoals het smurfenlied, veel carnavalsnummers, en Daar in dat kleine cafe aan de haven. Een succes wat hij later graag nog eens had herhaald, maar helaas.

Een van de dieptepunten was dit interview door Mies Bouwman en een (zure) Vlaamse journalist uit 1978, die Cartner de grond in wilden boren. Waarop hij na een hoop zuigende vragen uiteindelijk wegliep. Maar eigenlijk was dat meer een dieptepunt in de carriere van Mies Bouwman (wat verder overigens een prima vakvrouw was).


https://www.youtube.com/watch?v=tLzxmQ0RXPQ&feature=youtu.be

https://cultuurverschillenbelgienederland.nl/noord-zuid-mies-bouwman-vader-abraham/

Hij was een van de meest succesvolle / invloedrijke Nederlandstalige artiesten uit de geschiedenis.

R.I.P. Pierre Kartner / Vader Abraham

pietpotent44
12 november 2022, 09:34
Hmm. Toch even iets rechtzetten.
Gisteren vertelde iemand mij dat de naam vader Abraham gekomen zou zijn omdat hij op zijn 50e vader geworden zou zijn.
Of hij op zn 50e vader is geworden weet ik niet, maar daar komt de naam vader Abraham in elk geval niet vandaan. Want hij was in 1985 al 50 jaar, maar zijn bijnaam / artiestennaam Vader Abraham bestaat al sinds tenminste 1973 (of zelfs al 1971).

Ben dus even verder gaan zoeken, en volgens krant Trouw zit het zo:


De artiestennaam Vader Abraham ontstond na zijn carnavalskraker Vader Abraham had zeven zonen, die in 1973 een grote hit was. De bolhoed, grijze pruik en baard die bij dat lied hoorden werden zijn handelsmerk.


Maar ook in 1971 bracht hij al nummers uit onder artiestennaam vader Abraham.

Dus hoe het het echt zit?...

Vanochtend hoorde ik van mijn moeder dat mijn vader vroeger
ook in Kartners huis was geweest. Voor een mogelijke klus. Grote villa in Breda.

bertje600
12 november 2022, 10:28
Toch wel triest dat Vader Abraham is begraven op de 11e van de 11e, het begin van het carnaval.
Hij heeft meerdere carnavalskrakers te berde gebracht en hij heeft menig canavalsliefhebber een echt carnavalgevoel
kunnen geven, zeker met de optredens in het vregere Turfschip in Breda.
Daar heb ik hem ook mee kunnen maken.
Hij was groter dan Hazes, maar werd door de Hilversumse en Amsterdamse elite in de hoek gedrukt.
Voor vele ander artiesten heeft hij liedjes geschreven. Dat kun je van Hazes niet zeggen.

Dennis
12 november 2022, 11:41
Misschien juist wel een mooie gedachte voor hem, dat hij op de 11e van de 11e in begraven.

Dat de culturele elite hem als een charlatan zag bewijst ook wel het hierboven geplaatste YouTube filmpje. Ik ken die Belgische zuurpruim niet, maar Mies Bouwman valt hier even door de mand zeg. …

WANDELAAR5
12 november 2022, 17:49
In die tijd was “commercieel” een vies woord. Nu hebben we gelukkig veel meer waardering voor mensen die van hun hobby hun beroep maken (behalve als het oplichters zijn natuurlijk) en ook voor mensen die met hun eigen onderneming hun gezin voeden.

Eddy_V
12 november 2022, 22:07
Johan Anthierens was destijds een gerenomeerd en gewaardeerd journalist, ik was wel een liefhebber van zijn stijl, maar hier moest ie kennelijk z’n culturele verhevenheid laten gelden, jammer. Had hij niet nodig en onze bebaarde vriend niet verdiend

Dennis
13 november 2022, 05:54
En dan zegt Mies Bouwman ook dat de teksten weinig poëtisch zijn. Let wel, haar zoon was zanger van de groep Bloem met fraaie teksten als “even aan m’n moeder vragen” en “ik wil alleen bij jou zijn “ (Teksten die de band dus jaren na dit interview schreven. Misschien had Joost Timp dat ook “even aan mijn moeder “ moeten vragen).

Vader Abraham maakte muziek die een grote groep mensen aansprak. Dat de teksten en melodieën niet altijd ieders smaak zijn doet er niet toe. De muziek van misschien wel de beste componist ooit, J.S. Bach, is ook niet voor iedereen. Of The Beatles, Bowie, U2, Elvis. Of Frans Bauer, Hazes. Waar het om gaat is dat mensen er plezier aan beleven. Dat Pierre Kartner er een boterham mee verdiende is toch heel normaal? Mies Bouwman en meneer Zuurpruim zaten daar (zoals Kartner terecht opmerkte) ook niet toevallig (oftewel gewoon voor de poen).

WANDELAAR5
14 november 2022, 07:12
37715

pietpotent44
14 november 2022, 07:36
Haha. Toch nog (postuum) wat waardering van mensen. Eh smurfen :hah:

Piet Plezier
14 november 2022, 11:53
het zal 25 a 30 jaar geleden zijn
Wij gingen met 3en naar Noblesse in Haps
Koos alberts, Marcel en ik zei de gek
We gingen aan de bar zitten bestelde bier en wat auwehoeren
Op een gegeven moment zegt Koos dat lijkt vader abraham helemaal in een hoekje met een blonde dame
Dus Marcel er naar toe en ja hij was het
Dus Marcel aan het zeveren tegen de Abraham, daar zat hij dus niet op te wachten
Hij kreeg het wel voor elkaar dat neef Koos alberts 2 weken later in de studio zat bij Vader Abraham.
En voor dat hij naar huis ging bood hij aan om wat te drinken van hem, en we hadden elkaar nooit hier ontmoet.
Koos alberts heeft nog een nummer opgenomen bij Vader Abraham, maar is er helaas niet mee door gebroken
Vader Abraham is ook nog grateloos komen zingen op de cd presentatie, van het nummer dat hij voor Koos alberts had geschreven.