PDA

Volledige versie bekijken : Regering zet licht op groen voor arbeidscontract voor sekswerkers BELGIE

ME262
24 juni 2023, 01:07
Regering zet licht op groen voor arbeidscontract voor sekswerkers
Sekswerkers kunnen binnenkort officieel als werknemer aan de slag. Dat heeft de federale regering vrijdag beslist, meldt minister van Werk en Economie Pierre-Yves Dermagne (PS).Sinds 1 juni vorig jaar is sekswerk niet langer verboden in ons land. Sindsdien kunnen ze legaal werken als zelfstandige en op die manier sociale rechten opbouwen. Het wetsontwerp dat vrijdag werd goedgekeurd, zorgt ervoor dat ze ook als werknemer aan de slag kunnen. Volgens minister van Sociale Zaken Frank Vandenbroucke (Vooruit) moet het wetsvoorstel garanderen dat sekswerkers dezelfde rechten krijgen als andere werknemers.

Tegelijkertijd bouwt het wetsontwerp veiligheidsgaranties in. Zo kunnen sekswerkers weigeren om seksuele handelingen te stellen of klanten weigeren zonder dat dat een grond voor ontslag is, en moet er in elke kamer een noodknop aanwezig zijn, zegt minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Daarnaast moet de werkgever een blanco strafblad hebben en in België gevestigd zijn, en moet er altijd een referentiepersoon aanwezig zijn.

België is het eerste land ter wereld met een arbeidswet voor sekswerkers
Daan Bauwens van het sekswerkerscollectief Utsopi
"Dit betekent ook dat sekswerkers plots recht hebben op pensioen, jaarlijkse vakantie en werkloosheidsuitkeringen", zegt Daan Bauwens van het sekswerkerscollectief Utsopi. Volgens hem is de wet een primeur. "Er is geen ander land in de wereld in geslaagd om zo'n wet op te stellen. Dit is dus de eerste arbeidswet voor sekswerkers ter wereld".

"Deze stap vooruit is geenszins bedoeld als aanmoediging voor prostitutie, maar biedt er een kader voor", benadrukt Dermagne. Pooierschap blijft nog altijd verboden, en wie buiten het wettelijke kader een beroep doet op sekswerk kan nog altijd worden vervolgd.

WANDELAAR5
24 juni 2023, 05:35
Ze zijn goed bezig in België. Top dit! (Geen sarcasme, vind ik echt). Moeten we Europees gaan volgen dit beleid.
Nu nog een saunaclub :).

Herr Fick
24 juni 2023, 09:14
Ze zijn goed bezig in België. Top dit! (Geen sarcasme, vind ik echt). Moeten we Europees gaan volgen dit beleid.
Nu nog een saunaclub :).

Het is mischien goed bedoeld maar het zal P6 nog meer marginaliseren. Enkel DVP's à la Hot Marijke zullen hier mee opgezet zijn.
Ik denk niet dat knappe dames die massaal geld naar Roemenie of Brazilie willen sturen gelukkig zijn met in principe zowat de helft van hun inkomen aan de staat af te staan. Hun pensioen in 2067 zal niet hun hoofdprioriteit zijn, vermoed ik.

Saunaclubs zijn al wel eens geprobeerd in Belgie, maar de werkmethode in saunaclubs conflicteert met de wet op poxenitisme. De uitbater betaalt bijvoorbeeld het poetsen van de sekskamers met het entreegeld van de klanten en dat mag niet. Elke DVP zou ook een eigen kamer moeten hebben indien ze zelfstandig werkt. Wanneer een DVP werkneemster is, zou ze een uurloon moeten ontvangen. Het is echter strikt verboden om als werkgever daar een percentage van te ontvangen want dan heb je dus weer een conflict met de wet op proxenitisme. Ik verwacht dus geen saunaclubs in Belgie.

bwanabeer
24 juni 2023, 10:34
Een dvp in de ww? Met sollicitatieplicht en recht op vakantie? Zijn er dvp s in loondienst of zouden ze dat.überhaupt willen? Lijkt wel een belgenmop. In ieder geval werkelijkheidsvreemd.

mentholbear
1 juli 2023, 10:23
Kan de dvp elke maand dan ook gebruik maken van de ziekte wet :rolleyes:

schoolmeester
1 juli 2023, 19:16
Daar word nog over gesproken.
Maar degene die hier over gaat zit momenteel in de ziektewet.....

mentholbear
7 juli 2023, 10:30
Komt er dan ook een dvp vakbond welke in conclaaf gaat met de Verenigde ijsberen Federatie dat elke ijsbeer zich eerst opfrist voor het kameren, gebruik maakt van mondwater en niet de voederbakken ledigt, maar wat op zn lijn let ;)

Ben benieuwd wanneer de 1e rechtzaak zich aandoet tegen een werkgever :bibber_2: