PDA

Volledige versie bekijken : Martin Walser

Wentelt Eefje
29 juli 2023, 10:48
Martin Johannes Walser (Wasserburg am Bodensee, 24 maart 1927 – Überlingen, 28 juli 2023) was een Duits schrijver van romans, verhalen en toneel, en zeer vooraanstaand intellectueel. Hij overleed op 96-jarige leeftijd.

Om met name dat laatste ook in perspectief te plaatsen (en ja, ondanks mijn somtijds anti-Paapse houding kan ik me ook in de nummer één positie van deze lijst vinden), in 2007 stelde het Duitse culturele magazine ‘Cicero’ een lijst samen met de 500 belangrijkste nog levende Duitstalige intellectuelen en zette Walser op de tweede plaats, na Paus Benedictus XVI.

Bepaald niet vrij van controverse is hij mede door zijn sleutelroman “Dood van een criticus” (2002), waarin hij de linkse literatuurcriticus Marcel Reich-Ranicki hekelde. Dit kwam hem vooral vanuit linkse hoek op veel kritiek te staan en zelfs op verwijten van antisemitisme.

Wikipedia pagina Martin Walser (Nederlandstalig (http://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Walser)) (veel uitgebreider Duitstalig)

Bijzonder citaat (handgeschreven notitie op de omslag van “Messmers Reisen”:
“Reise-Allegorie.
Ich bin der Hauptbahnhof der Probleme. Auf Gleis eins fährt ein der Tod, bitte nicht einsteigen. Vorsicht an Gleis zwei, es fährt durch die Liebe, die hier nicht hält. In Kürze fährt auf Gleis drei der verspätete Hass ein. Er endet hier. Bitte, Vorsicht bei der Einfahrt des Hasses “

Een beschrijving die hij zelf gaf van zijn werkwijze komt wel eens in me opborrelen als ik hier club- en damesrecensies lees:
“Ich schreib nicht immer das auf was passiert, sondern ich schreib das was passiert so auf, das ich’s ertragen kann.”

Het ARD In Memoriam eindigde met: “Seine kritische Gegenstimme wird von nun an fehlen in Deutschland.”