Volledige versie bekijken : Zelfde product maar over de grens goedkoper
Willem2
7 augustus 2023, 11:59
Wat veel grensbewoners al wel weten gaat het kabinet nu onderzoeken:
Het kabinet laat onderzoek doen naar inkoopbeperkingen voor winkels, zoals supermarkten, drogisterijen en elektronicaketens. Europese fabrikanten en leveranciers zouden deze winkels belemmeren om hun inkopen over de grens te doen, waardoor consumenten mogelijk duurder uit zijn.
Demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken laat dit weten in reactie op een oproep van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland, het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL) en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND).
Consument duurder uit
Volgens de belangenorganisaties leggen producenten beperkingen op aan distributeurs en retailers. Hierdoor zijn winkels gedwongen om hun inkopen te doen in een bepaald gebied of bij een specifieke partner, en kunnen ze niet altijd inkopen waar de prijzen het gunstigst zijn.
Deze leveringsbeperkingen kunnen leiden tot prijsverschillen tussen verschillende EU-lidstaten, wat zowel consumenten als retailers zou benadelen. De belangenorganisaties pleiten daarom voor regels die dit moeten verbieden.
Nederlanders die dicht bij de Duitse grens wonen, doen vaak al boodschappen in Duitsland omdat een aantal producten er goedkoper zijn. Een liter cola kost in Nederland op dit moment bijvoorbeeld zo'n 1,50 euro, terwijl dezelfde cola bij supermarktketen Edeka in Duitsland 1,07 euro kost. Ook producten als chocopasta, ketchup en shampoo zijn in Duitsland goedkoper.
Uit onderzoek van de Europese Commissie uit 2020 blijkt dat consumenten tot wel 14,1 miljard euro zouden kunnen besparen als de inkoopbeperkingen worden opgeheven. Dit gaat ervan uit dat consumenten direct profiteren van lagere inkoopprijzen en dat winkels geen extra marge nemen.
.... https://nos.nl/artikel/2485747-zelfde-product-maar-over-de-grens-goedkoper-kabinet-onderzoek-prijsverschillen
stimpy3
7 augustus 2023, 15:27
Misschien ook eens tjid dat ze naar de prijzen van dvp's kijken :biggrin:
Badslippers
7 augustus 2023, 18:50
Het kabinet laat onderzoek doen naar inkoopbeperkingen voor winkels, zoals supermarkten, drogisterijen en elektronicaketens.
Europese fabrikanten en leveranciers zouden deze winkels belemmeren om hun inkopen over de grens te doen.
Volgens de belangenorganisaties leggen producenten beperkingen op aan distributeurs en retailers. Hierdoor zijn winkels gedwongen om hun inkopen te doen in een bepaald gebied of bij een specifieke partner, en kunnen ze niet altijd inkopen waar de prijzen het gunstigst zijn.
Deze leveringsbeperkingen kunnen leiden tot prijsverschillen tussen verschillende EU-lidstaten.
Uit onderzoek van de Europese Commissie uit 2020 blijkt dat consumenten tot wel 14,1 miljard euro zouden kunnen besparen als de inkoopbeperkingen worden opgeheven.
Weer zo'n zinloos artikel omdat het inhoudelijke niet in gaat op de zaak. Wie legt die invoerbeperkingen op? Volgens dit beperkte artikel, Europese fabrikanten, leveranciers en producenten. Hoe doen ze dat dan? We hebben toch vrij verkeer van geld, goederen, diensten en personen in de EU? Dus hoezo worden winkeliers gedwongen? Lijken wel maffiapraktijken.
En inderdaad, je kunt een fles Dove Douchecrème van 400ml voor €2,95 bij de DM in Duitsland kopen en exact dezelfde fles voor €7,95 in Nederland. Maar liefst €5 verschil. Maar ook binnen Nederland kunnen de prijzen enorm verschillen. Gillette Mach3 Scheermesjes 8 stuks bij Kruidvat betaal je de hoofdprijs namelijk €28,69 en bij Voordeligscheren €17,95. Dat is ongeveer €11 verschil.
Conclusie, gewoon goed uit je doppen kijken als er voor hetzelfde product vele euri voordeel te rapen zijn.
Daar heb ik geen onderzoek in opdracht van het kabinet voor nodig. Weer zijn onderzoek wat niks oplevert en wat betaald wordt met belastinggeld van Megaboob.
uurtje
7 augustus 2023, 19:19
Zo kwam een voorgaand kabinet op het idee om meer benzinepompen, al dan niet langs de snelweg, te laten bouwen. Dat zou de concurrentie ten goede komen waardoor de prijzen zakken. Nou... de reden waarom brandstof zo duur is in Nederland is het beleid.
Hetzelfde met het bovenstaande onderzoek. De (r)overheid heeft er een belang bij dat prijzen hoog zijn. Men vangt meer belastingen. As simple as that. Als bijvangst draagt het bij aan de onteigening van de bevolking waardoor men makkelijker kan sturen. Eigen bezit in Nederland wordt aangepakt, en dat keihard. Autobezit, vastgoed.. kassa, kassa en kassa voor de (r)overheid. Nou is het gras aan de overkant altijd een heel stuk groener maar ook in het buitenland kan men er wat van. Maar niet op de manier zoals in Nederland.
En waarom dan geen onderzoek doen naar dienstverleningen? Er zijn heel veel Nederlanders die bijvoorbeeld hun auto in Duitsland laten onderhouden. Waarom geen onderzoek naar de prijzen van auto's? Precies...
Samenvattend; de (r)overheid doet voor de Buehne even een dingetje, houdt het volk bezig en lacht zich dood.
Shakir
7 augustus 2023, 19:50
Misschien ook eens tjid dat ze naar de prijzen van dvp's kijken :biggrin:
Inderdaad, ik ga meestal ook over de grens wippen.
Picasso 1
7 augustus 2023, 22:43
Weer zo'n zinloos artikel omdat het inhoudelijke niet in gaat op de zaak. Wie legt die invoerbeperkingen op? Volgens dit beperkte artikel, Europese fabrikanten, leveranciers en producenten. Hoe doen ze dat dan? We hebben toch vrij verkeer van geld, goederen, diensten en personen in de EU? Dus hoezo worden winkeliers gedwongen? Lijken wel maffiapraktijken.
Een aantal keren dat ik naar Griekenland ging via een reisbureau en bij de hotelmanager checkte naar de mogelijkheden van directe boekingen bij hun, was het antwoord dat ze onder druk van de reisbureaus niet zelf op de markt mochten adverteren en verhuren want dan dreigden de reisbureaus ze uit te sluiten van klanten die via reisbureaus boekten. Ook deze hotelmanagers spraken over maffiapraktijken. Kan me voorstellen dat in andere commerciële ketens het ook zo gaat, grote partijen (fabrikanten e.d.) sluiten partijen in de logistieke keten uit die niet naar hun pijpen dansen en zo worden prijzen kunstmatig hoog gehouden. Vrij verkeer van geld, goederen en diensten is theoretisch, in de praktijk is machtsuitoefening bepalend.
Willem2
7 augustus 2023, 23:24
We hebben toch vrij verkeer van geld, goederen, diensten en personen in de EU? Dus hoezo worden winkeliers gedwongen? Lijken wel maffiapraktijken.
Heb jij wel eens geprobeerd bij een duitse bank net bij jou over de grens een hypotheek af te sluiten of een verzekering?
bertje600
8 augustus 2023, 07:53
Nee, maar wel een spaarrekening. En die brengt mij nog redelijk op ook.
Badslippers
8 augustus 2023, 10:01
Heb jij wel eens geprobeerd bij een duitse bank net bij jou over de grens een hypotheek af te sluiten of een verzekering?
Een hypotheek of een verzekering is iets anders als een liter cola of andere producten zoals chocopasta, ketchup en shampoo. En net als tegenwoordig in Nederland moet je in Duitsland bij het afsluiten van een hypotheek over genoeg eigen geld beschikken. Ik weet niet hoe 't zit met de verplichting van een vast dienstverband. In ieder geval zaken waar je bij het kopen van een fles ketchup geen last hebt.
cootje
8 augustus 2023, 10:36
Om de discussie om te buigen naar ijsberen relevante zaken ipv prijsvergelijking appelmoes is er al onderzoek gedaan naar
prijzen van condooms in NL en DE ?
bertje600
8 augustus 2023, 12:34
Dan behoeven ze niet veel te onderzoeken.
Ambtenaren van het ministerie van financiën rijden vanuit Den Haag naar Duitsland voor een dagje uit.
Ze tanken dan in Elten of Emmerich en stouwen hun auto vol met flessen wijn en sterke drank.
Soms wel voor € 400,=
Alles bij elkaar zijn ze dan veel goedkoper uit dan in Den Haag.
En dat gebeurt regelmatig.
Penny in Elten draait volledig op de drank en de goedkope producten die door Nederlanders worden gekocht.
Dat is eveneens het geval bij de Netto en bij de Norma in diezelfde plaats.
taka22
23 september 2023, 23:34
wanneer worden de Nederlandse ondernemers wakker, en trekken de Nedelandse klanten terug door hun prijzen gelijk te stellen aan de prijzen in Duitsland of zelfs misschien lager, de grenssteden dichtbij duitsland hebben bijna geen winkels meer. RAAR maar waar
schoolmeester
24 september 2023, 04:47
Het ligt niet aan de Nederlandse ondernemers, maar aan de Nederlandse overheid.
In Duitsland word er minder BTW geheven over de producten, vandaar de forse prijsverschillen.
Het is dus een taak voor de Nederlandse overheid om dit te veranderen/compenseren.
uurtje
24 september 2023, 06:41
De Nederkandse overheid gaat er niets aan doen. Het onteigenen van mensen gaat in volle vaart door. Gelijktijdig beperken mobiliteit en sturen op informatievoorziening. Gaat goed... Met nieuwe pensioenplannen, behandeling AOWérs, beinvloeden woningmarkt en afbreken cultuur gaat het volle kracht richting de afgrond.
schoolmeester
24 september 2023, 06:56
Klopt helemaal, de arbeider word steeds meer leeggemolken.
Het is tegenwoordig meer de Nederlandse Roverheid i.p.v. Overheid.
Goedemorgenallemaal
24 september 2023, 22:34
En toch staat in mij grensdorpje de parking van de super voor een groot deel gevuld met Belgische autos. Voor een deel Belgische Belgen, voor een ander deel Nederbelgen maar ze blijven toch naar de Jumbo gaan. Ze kunnen makkelijk naar een Belgische super maar kennelijk zijn veel producten bij ons beter.
Willem2
25 september 2023, 08:20
Ze kunnen makkelijk naar een Belgische super maar kennelijk zijn veel producten bij ons beter.
Euuhh nee, het gaat om de prijs. Belgie was altijd al duurder met veel levensmiddelen producten.
bruintje
25 september 2023, 21:21
Lang leve de EU
Dit weekend in de Belgische ardennen doorgebracht.
Voor "paar" plakjes sigaretten ( €.5,90) even de grens met Luxemburg over gewipt.
Benzine hier €. 1,66. Mag toch niet kunnen zo een groot verschillenen op 125 km.
Goedemorgenallemaal
25 september 2023, 22:08
Euuhh nee, het gaat om de prijs. Belgie was altijd al duurder met veel levensmiddelen producten.
Toch worden we overspoeld met "in Belz is alles goedkoper"artikelen in de krant. In ieder geval de wegen zijn er goedkoper en van wat ik bij mij bekende Nederbelgen mag aanschouwen zijn ook de wonmingen goedkoper. In ieder geval goedkoper gebouwd, en niet met behoud van kwaliteit.
stimpy3
25 september 2023, 23:35
wbt boodschappen: wat mij opvalt in duitse supermarkten is dat het wisselt -- sommige dingen zijn goedkoper, sommige zijn duurder, maar wat me vooral opvalt is dat je nog kwaliteitsmerken/supermarkten hebt. Granted, daar hangt ook een prijskaartje aan. Maar zeker bij de albert heijn is eigenlijk alles waterig of van hele matige kwaliteit.
Big30
26 september 2023, 07:14
38525
38526
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5406555/jumbo-albert-heijn-belgie-goedkoper
Goedemorgenallemaal
26 september 2023, 17:50
Dat bedoel ik, en toch komen ze maswaal hier boodschappen doen. Ik ga ook wel eens naar Belgie en ik zie wel prijsverschillen. Kwaliteit niet overal evident.Grote voorsprong hebben de Belgen bij bepaalde soorten conserven. Dingen die je in Frankrijk makkelijk vind en hier niet in de super zie je wel vaak in Belgie. Guilty GMA pleasure is Cassoulet, hoewel dat ook al uit veel supers in Belgie verdwenen is. De vleesafdeling die er vaak indrukwekkend uit, maar dat haal ik zowel hier als in belgie gewoon bij de slager.
Dan de brandstof, de brandstof is er goedkoper, de wegen zijn ook goedkoper aangelegd, behalve de trajectcontrole daar is niet op bezuinigd. Of eigenlijk wel, toen de borden besteld moesten worden was het budget toch op.