PDA

Volledige versie bekijken : Boycot made in Israel



pret
21 mei 2024, 12:53
Israel is not Russia and Western sanctions will impact every aspect of life here."- aldus de Israëlische krant Haaretz (https://lnkd.in/ebu7DVqu).

Voor het eerst begint het Israëlische zelfvertrouwen flink te wankelen. De mogelijke gevolgen van een boycot worden oprecht gevreesd evenals de vergaande gevolgen van een uitleveringsverzoek van het International Criminal Court.

WANDELAAR5
21 mei 2024, 13:10
Kijken hoe lang we dit topic netjes en open kunnen houden.

peterp095
21 mei 2024, 13:24
Je kunt Israel niet vergelijken met Rusland. Israel werd in oktober aangevallen, Rusland daarentegen niet.

pret
21 mei 2024, 13:34
Je kunt Israel niet vergelijken met Rusland. Israel werd in oktober aangevallen, Rusland daarentegen niet.

Allereerst maak ik die vergelijking niet maar Haertz.

Voor 7 oktober leefden de Israëliërs wellicht relatief veilig, maar de Palestijnen hadden ook toen al geen enkel perspectief. Om de Gazastrook stond en staat een groot hek en het Israëlische leger bepaalt wie er in en uit gaat, draait aan knoppen voor gas, water en elektra en sloopt expres olijfboomgaarden waarmee Palestijnen in hun levensonderhoud voorzagen. Ondertussen stichten kolonisten op de Westelijke Jordaanoever illegale nederzettingen en jagen ze daar mensen uit hun huizen en van hun land. Dit laatste gaat tot op heden door. Dat zorgt natuurlijk voor fricties en soms gewelddadige reacties en daardoor voor onveilige situaties. Sowieso voor de Palestijnen, maar natuurlijk ook voor de Israëliërs.

Immers zoals Newton stelt actie is reactie wat ook geldt voor het bovenstaande.

SFL
21 mei 2024, 13:53
Israel is not Russia and Western sanctions will impact every aspect of life here."- aldus de Israëlische krant Haaretz (https://lnkd.in/ebu7DVqu).

Voor het eerst begint het Israëlische zelfvertrouwen flink te wankelen. De mogelijke gevolgen van een boycot worden oprecht gevreesd evenals de vergaande gevolgen van een uitleveringsverzoek van het International Criminal Court.

Pretje toch... Kranten schrijven vanuit een standpunt om te verkopen. Het zelfvertrouwen in Israel is totaal niet wankel. Qua medisch, farmaceutisch en technologisch heeft Israel de beste reputatie en de rest van de wereld die nu zaken met hen doet, die gaan er nooit mee stoppen. Hetzelfde met de eis van linkse achterlijke kwezels om samenwerking tussen universiteiten stop te zetten... Op allerhande vlakken zouden ze hier in hun eigen vlees snijden als je kijkt welke vooruitgangen, uitvindingen en realisaties men hier heeft bekomen dankzij Israel. En betreft jou... Wat ga je boycotten? Ga je je intel uit je PC flikkeren??? Je zou eens moeten weten hoeveel dingen eigenlijk van de Joden zijn, die dagdagelijks nog support geven aan Isael. Dingen die jij gebruikt, maar je weet het niet eens... Je kan er niet mee stoppen. Estee Lauder, Garnier, Marlboro, Coca Cola...etc. En dan zwijg ik nog over de geitenneukende Marokkaanse & Algerijnse maffiaboefjes in Marseille die zweren bij UZI om zichzelf te bewapenen. Weet je... Rusland kan je boycotten... Ze hebben goede raketten, maar daar is niemand wat mee. Wat nog? Wodka... Hebben ze ook in andere Oostblok landen. Gas... Geen probleem, we betalen de helft meer voor meer vervuilden gas uit de VS en niemand piept er nog over. Kalashnikovs... die kunnen nog illegaal verdeeld worden of via andere landen van de voormalige USSR. Maar that's it. Dus het kan gewoon... Maar alles van Israelische of Joodse bedrijven is zo wijd verspreid en diep geworteld in onze economie, dat we niet eens meer beseffen dat het Joods is.

Je kan hier wat stampvoeten als een kleuter die ze zijn lolly afgepakt hebben. De amokmakers aan de universiteiten idem. Dat zijn bloedhonden en niet eens echte studenten. Men zal hen een bot toewerpen waarop ze wat kunnen kluifen. En in de veronderstelling dat de universiteiten geen kennis meer met elkaar uitwisselen, gaat achter gesloten deuren alles doodleuk verder. Men zou simpelweg achter komen te staan op vlak van wetenschap en technologie als er geen samenwerking meer is. Maar dat is waar het de moslims om te doen is... Stilstand... Achteruitgang... Terug naar de tijd van Mohamed en zijn zeven geitjes... Terug de steentijd in. Nu ik eraan denk... Wat heeft Turkije eigenlijk van economie buiten toerisme en de militaire logistiek om Koerden uit te roeien??? Welke inventie hebben we te danken aan de Turken buiten Kebab? Juist ja... Niet veel! De religie staat de vooruitgang in de weg en de leider is een fanatieke zot die terug de middeleeuwen wil installeren of dit al deels gedaan heeft. Van de Arabieren kunnen we nog zeggen dat ze heel vroeger hun bijdragen leverden in geneeskunde en geschriften... Ookwel architectuur, zo u wil... Maar de Turken/Ottomanen in vroegere tijden??? Het enige wat die konden was vrouwen en meisjes verkrachten, jongens ontvoeren, mannen vermoorden, land veroveren en er vervolgens de ontwikkeling/welvaart teniet doen en alles leegroven.

Maar ach... Gelukkig hadden de Roemenen Dracula om die lelijke Turkse koppen op de spiezen. Polen en Hongarijen hadden de Huzaren... Spanje had El Cid.... Vroeg of laat zal hier opnieuw een leider of organisatie opstaan die de Turken terug naar de andere kant van de Bosphorus flikkert. Ja... ik weet het... Misschien niet noodzakelijk wij, de west europese flikkers en broekschijters... Het kan even goed zijn dat de Marokkanen het doen of andere Arabieren... Naar mijn persoonlijke bevindingen zijn de Turken ook bij hen niet zo populair.

SFL
21 mei 2024, 14:12
Allereerst maak ik die vergelijking niet maar Haertz.

Voor 7 oktober leefden de Israëliërs wellicht relatief veilig, maar de Palestijnen hadden ook toen al geen enkel perspectief. Om de Gazastrook stond en staat een groot hek en het Israëlische leger bepaalt wie er in en uit gaat, draait aan knoppen voor gas, water en elektra en sloopt expres olijfboomgaarden waarmee Palestijnen in hun levensonderhoud voorzagen. Ondertussen stichten kolonisten op de Westelijke Jordaanoever illegale nederzettingen en jagen ze daar mensen uit hun huizen en van hun land. Dit laatste gaat tot op heden door. Dat zorgt natuurlijk voor fricties en soms gewelddadige reacties en daardoor voor onveilige situaties. Sowieso voor de Palestijnen, maar natuurlijk ook voor de Israëliërs.

Immers zoals Newton stelt actie is reactie wat ook geldt voor het bovenstaande.

Je vergeet er bij te vermelden dat Egypte met een even grote muur met prikkeldraad de Palestijnen buiten houdt. Ook zij bepalen wie er in en uit loopt. Net zoals Jordanië en Saoudi-Arabië wil niemand dat nomadenvolk (vergelijk het hier met zigeuners). Ten eerste betreft de weinige economie van GAZA voornamelijk aardbeien en olijven. En nog wat kleine landbouw voor voornamelijk eigen onderhoud. Israel bedient de knoppen van de nutsvoorzieningen en liet zelfs in vorige conflicten doorlopen (nu is wat anders, maar hey... Als Hamas nu eens zijn gijzelaars zou vrijlaten, dan hebben ze terug water en elektriciteit). Je kan zeggen wat je wil... zowel Sjiëten als Soenieten staan de Palli's bij met support, simpelweg omdat de vijand gemeenschappelijk is. Voor de rest zouden ze niet liever doen dan elkaar de kop inslaan. En als Gaza zo'n heuse openluchtgevangenis is, hoe krijgt men dan voor zoveel miljoenen aan voedsel en medicijnen binnen? Waarom gaan mensen van hier (met Palestijnse roots) daar dan nog vakantie vieren met hun uitkering van hier? Als je het zo hoort hebben ze daar tegenwoordig allemaal een dubbele nationaliteit. En dan spreek ik nog niet over de miljarden aan wapens die geleverd worden. Nee Hezbollah, die hebben in het zuiden van libanon een Palestijns kamp dat ze zwaar bewaken en wat je een echte gevangenis kan noemen.

In ieder geval vind ik het top dat Israel dit keer schijt heeft aan alles wat de goegemeentje uit de hele wereld ervan vindt. Ik supporter zelfs voor Hamas... Dat ze gijzelaars nog maar houden (of wat er nog van overschiet), hun leven is toch helemaal verkloot met trauma's. Dan kan Israel verder met de grote schoonmaak. Want navenant men beweerd dat de Palli's zo uitgemoord werden, is het toch frapant dat de bevolkingsgroei in de laatste 20 jaar bijna verdrievoudigd is. En dan moet je nog rekenen dat er vele duizenden wel degelijk gevlucht zijn.

Betreft de West-Bank ben ik geen voorstander van de onteigeningen en de kolonisaties... Dat heb ik dan ook weer van in den beginne gezegd.

Willem2
21 mei 2024, 15:00
Zo ik ben al wel weer klaar met islamofobisch en de hang naar antisemitisch gedrag van beide partijen.

Zullen we het maar weer sluiten ....