Het voorspel

Wanneer mag een beertje zich een volwassen ijsbeer noemen Met die vraag liep 't kleine beertje Zedd rond, al dobberend op zijn inmiddels overbekende ijsschots. Veelvuldig was ik de termen 'ervaren beer', 'verwende beer', 'beer-die-alles-al-gezien-had' hier op het YBF reeds tegengekomen. Wat is een verwende, ervaren beer? Moet je daarvoor eerst 100 hertjes verscheurd hebben, moet je honderden kilometers op je ijsschotsteller hebben staan, een potje PremiumGold in één keer achterover kunnen slaan, een uur in de 90º sauna kunnen zitten, moet je een door een theke ondertekende verklaring van minimaal 1 jaar clubbezoek kunnen overleggen, moest je minstens één keer verliefd zijn geworden en een relatie van minimaal een maand buiten de club kunnen aantonen? Zedd krabde zich eens achter zijn ijsberenoren toen het hem plots te binnen schoot. Niets van dat alles! De echte stoere beren, hen tegen wie alle beertjes opkeken, hadden slechts een ding gemeen: DE MEERDAAGSE TOUR

De 'Tour' scheidt de beren van de welpjes, hen die een Meerdaagse overleven en met een ruwe en afgesleten ijspegel terugkeren, dát zijn de beren die er echt toe doen! Grote Stoere IJsberen die met Sterke Verhalen over tochten door diepe, vochtige tunnels en beklimmingen van levensgevaarlijke, steile dubbelD-hellingen terugkeerden van hun lange reizen. Verhalen waar halsreikend naar werd uitgekeken door alle beertjes op dit forum, die deze verhalen vol heldendom, uitputting en ontreddering ademloos lazen en zichzelf afvroegen of zijzelf bestand zouden zijn tegen een dergelijk vervaarlijk avontuur. Zedd's besluit stond vast, een Meerdaagse zou er komen, hij moest en zou weten of hij zich bij het illustere rijtje beren mocht scharen die heelhuids waren teruggekeerd van deze helletocht.

Het belangrijkste van een dergelijke uitputtingsslag leek me een goede voorbereiding, een degelijke planning en bovenal een goed basiskamp. Dus verzamelde ik de nodige uitrusting en genoeg proviand voor een week en schreef op de kalender met grote rode letters ma YY, di PHG, wo LR en do GT. Ook de mentale ondersteuning in deze zware dagen had ik geregeld. Op dinsdag zou Ace2 zich melden in PHG en op donderdag zouden er hulptroepen in de vorm van Cupido en Jack42 (en naar later bleek ook Nikxx, Sonny en Jansen) klaar staan in GT

Klaar voor de tour pakte ik alle uitrusting op mijn ijsschots en zette onbevreesd koers naar het oosten. In Limburg aangkomen begon ik uit te zien naar een goede plek om mijn basiskamp op te slaan, een plek van waaruit Saunaland goed te bereikbaar was en een plek om op terug te vallen in geval van nood of totale uitputting. Vlak boven Venlo, in de Maasduinen vond ik een goede beschutte plek en besloot daar landval te maken, mijn ijschots aan wal te slepen en daar een iglo te bouwen. Dit alles moest redelijk snel gebeuren aangezien de zon al aan de horizon stond en diezelfde avond reeds mijn eerste bezoek van de tour op de agenda stond: YinYang...