Oorspronkelijk geplaatst door
Picasso 1
Je logica van hoe je moet rekenen klopt, echter de cijfers waar je je op baseert vertrouw ik niet. Je baseert je op cijfers van nationale banken (zoals in dit geval de Bundesbank) en die baseren zich op een selectie producten waarbij de keuze beïnvloed wordt door de politieke macht. Hier is er al ooit een discussie geweest hoe in Nederland een mandje producten wordt samengesteld door het CBS als zogenaamd representatieve onderbouwing voor alle producten en hun prijzen.
Ik kijk zelf naar een heel duur iets (mijn huis bijvoorbeeld) en een dagelijks product (brood bijvoorbeeld) en ik zie dat mijn huis hedendaags een waarde in aantal Euro's heeft die 22 jaar geleden in guldens waren, en brood koste toen rond de 2 gulden en nu rond de 2 euro. Wat je toen met 1 gulden kon kopen daar heb je nu dus 1 euro (2,20 gulden) voor nodig, oftewel een totale inflatie van 120% in 22 jaar. Dat is gemiddeld iets meer dan 5% per jaar. Dus 2,5 keer meer inflatie dan wat nationale banken doorgaans presenteren.