Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 249

Discussie: Inflatie

Threaded View

Last Online
    Gisteren @ 22:42
    Discussies
    112
    Thanks
    19.311

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picasso 1 Bekijk bericht
    Je logica van hoe je moet rekenen klopt, echter de cijfers waar je je op baseert vertrouw ik niet. Je baseert je op cijfers van nationale banken (zoals in dit geval de Bundesbank) en die baseren zich op een selectie producten waarbij de keuze beïnvloed wordt door de politieke macht. Hier is er al ooit een discussie geweest hoe in Nederland een mandje producten wordt samengesteld door het CBS als zogenaamd representatieve onderbouwing voor alle producten en hun prijzen.

Ik kijk zelf naar een heel duur iets (mijn huis bijvoorbeeld) en een dagelijks product (brood bijvoorbeeld) en ik zie dat mijn huis hedendaags een waarde in aantal Euro's heeft die 22 jaar geleden in guldens waren, en brood koste toen rond de 2 gulden en nu rond de 2 euro. Wat je toen met 1 gulden kon kopen daar heb je nu dus 1 euro (2,20 gulden) voor nodig, oftewel een totale inflatie van 120% in 22 jaar. Dat is gemiddeld iets meer dan 5% per jaar. Dus 2,5 keer meer inflatie dan wat nationale banken doorgaans presenteren.
    En dat geeft dus geen reëel beeld. De huizen zijn door de enorme schaarste in Nederland relatief veel in waarde gestegen. Niet goed voor de woonlasten. Het prijsverschil tussen brood van de bakker en bij de Aldi is veel groter geworden. Er zijn ook zaken die veel minder snel duurder zijn geworden, zoals de meeste voeding door de bio-industrie en globalisering. En er zijn zaken die juist goedkoper zijn geworden zoals electronica. Neem nu eens een eitje als voorbeeld… Of een 66cm kleurenTV. Je moet een mandje en een weging nemen wat ongeveer de uitgaven van een Nederlander weergeeft.
    Zo kun je alles naar je toe rekenen.

2. Onderstaande 2 leden hebben WANDELAAR5 bedankt voor deze bijdrage:

Pelagos ( 3 juli 2024),Wentelt Eefje ( 3 juli 2024)

Regels voor berichten