Nederlander nog zuinig met lingerie
Door CHRISTA VAN DER HOFF
AMSTERDAM - Nederlanders zijn zuinig als het gaat om het kopen van lingerie. „Wij geven per jaar per hoofd van de bevolking tussen de 100 en 120 euro uit, inclusief nacht- en badmode,’’ zegt Hans Spaan, bestuurslid van de Stichting Body Fashion Nederland, de branchevereniging voor de lingerie. In België is dat 1,6 keer zoveel.
Per jaar gaan zo’n 25 miljoen traditionele damesonderbroeken over de toonbank, zo’n 15 miljoen herenslips en boxers en ongeveer 3 miljoen stuks kinderondergoed. Vrouwen kopen gemiddeld 2,2 bh’s en vijf slips per jaar, mannen zijn goed voor vier slips.
Niet iedereen koopt elk jaar lingerie: een derde slaat een jaartje over. De favoriete koopmomenten zijn eind mei/juni (voor de vakantie) en november/december (voor de feestdagen), blijkt uit onderzoek dat TNS-Nipo in opdracht van de Week van de Stichting Body Fashion en Libresse onder 524 Nederlandse vrouwen van 15 jaar en ouder heeft uitgevoerd.
Vrouwen dragen overigens bepaald niet wat hun partner wil: eenderde van de mannen ziet zijn partner het liefst in een string, terwijl de helft van de mannen de voorkeur geeft aan naakt. Slechts 16 procent van de vrouwen draagt een string.
De nuchtere Hollandse vrouw vindt vooral dat lingerie lekker moet zitten, glad moet zijn en steun moet bieden. Maar als ze uitgaat, maakt ze een uitzondering: 37 procent trekt dan speciale lingerie aan. Vooral kant is in. Vrouwen zien hun partner het liefst in een strakke boxer. Bijna eenderde van de mannen draagt deze ook.
Veel vrouwen vinden de string voor mannen een gruwel. Uit het onderzoek blijkt verder dat een groot deel van de vrouwen tijdens de menstruatie twee stuks ondergoed over elkaar draagt.
Driekwart van de Nederlandse vrouwen zou graag eens lingerie van haar partner cadeau krijgen. Slechts eenderde deel van de mannen vervult deze wens. Zij voelen zich erg onhandig in de lingeriezaak, bijvoorbeeld doordat ze de maat van hun partner niet weten.
En wat draagt de IJsbeer onder zijn ijsberenvel