Bron : De Stentor

door TANJA KITS

20 MEI 2006 - ARNHEM/HARDERWIJK - Er was weinig eer te behalen gisteren aan de strafzaak tegen de Harderwijker loverboy voor de bekende strafpleiter T. Hiddema. Van een geraffineerd samenspel tussen verdachte Mesut B. en zijn advocaat leek geen enkele sprake tijdens het hoger beroep voor het Gerechtshof in Arnhem.
Terwijl B. opnieuw alle aantijgingen tegen beter weten in ontkende (mishandelingen, het laten prostitueren van jonge, kwetsbare meisjes, verkrachting), kon topadvocaat Hiddema niet anders dan tegenover het hof toegeven dat er genoeg bewijsmiddelen lagen voor de loverboypraktijken.

En terwijl de jonge man zichzelf neerzette als een deugdelijk iemand (die de verkering met zijn slachtoffer uitmaakte op het moment dat hij erachter kwam dat zij hoer was), noemde zijn advocaat hem een charmeur, een overspelige dondersteen, met als hobby het hebben van seks met lichtgetinte meisjes. Hiddema besloot zijn pleidooi zachtjes met een verzoek de straf van vijf jaar cel lager te doen uitvallen.

Het Openbaar Ministerie trok nog eens fel van leer tegen de 29-jarige man uit Harderwijk. ‘Dankzij twee meisjes die heel sterk zijn geweest en gebleven en die hun verklaringen diverse keren hebben herhaald, is deze zaak uitgekomen. Maar hoeveel lopen er nog rond die geen aangifte durven doen?’ De advocaat-generaal haalde nog even de reden erbij waarom een van de meisjes aangifte had gedaan. ‘Ik had niets meer, zei ze. Geen spullen, geen ouders en ook mijn lichaam had ik niet meer’. Het zijn vaak meisjes uit een internaat die gelokt worden door knappe loverboys. Zodra ze verliefd op hen zijn, worden ze gedwongen in de prostitutie te werken.

Mesut B. had diverse meisjes rondlopen. ‘Hij toont een totale minachting voor zijn slachtoffers en neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn daden’, aldus het openbaar ministerie.

De eis was gelijkluidend aan het vonnis van de rechtbank Zutphen: vijf jaar cel.

Mesut B. draaide telkens om de hete brij heen. Tot irritatie van de voorzitter mevrouw M. Roessingh. ‘Aan de ene kant zegt u steeds dat het meisje volledig uit vrije wil tippelde, maar u zegt ook dat u het hebt uitgemaakt op het moment dat u wist dat ze hoer was. Wat is het nou?’ Mesut B. gaf zijn zoveelste ontwijkende antwoord, waarna niet verder werd aangedrongen op een goede verklaring.

Uitspraak over twee weken.