Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 51 t/m 70 van 70
    Last Online
    29 december 2024 @ 23:35
    Discussies
    10
    Thanks
    33

Standaard

Pilsener Urquell en Hertog Jan

Verstuurd van mijn HTC Desire HD A9191 met Tapatalk

Last Online
    Vandaag @ 18:03
    Discussies
    117
    Thanks
    1.869

Standaard

Het Reinheitsgebot bestaat formeel al lang niet meer dus om Bieren die niet uit Duitsland komen als chemische troep te omschrijven is wat onzinnig. Bier valt alleen maar te brouwen dankzij een standaard chemisch proces.

Helemaal verkeerd BIG gemicalien worden alleen maar gebruikt om het water kimvrij te maken.
    Grols was voeger in nederland het enigste bier zonder die troep omdat ze een bron bij de brouwerij hadden met kimvrij water.
    Het brouwen van bier is heel natuurlijk daar heb je geen chemische troep voor nodig alleen maar kimvrij water en zonder die rotzooi smaakt een biertje dan ook verrukkelijk.
    Je merkt het altijd de volgende dag wanneer je wakker wordt en het voelt of ze met een hamer op je kop slaan dat komt door die chemische troep in bier.
    Hetzelfde effekt heb je bij rode wijn waar ze teveel sulfiet in doen die flessen wijn zijn de aanbiedingen voor 2 of 3 euro ze gebruiken het sulfiet om de wijn mooi rood te krijgen.
    Slagers mogen het niet meer gebruiken bv. bij de tartaar maar je gelooft het of niet maar in de echte koffiemelk doen ze zelfs sulfiet.

Last Online
    Vandaag @ 19:56
    Discussies
    881
    Thanks
    4.706

Standaard

Geen idee Dalton hoe het nu precies zit met wat je wel en niet aan een bier mag toevoegen. Smaakstoffen zal vaak wel mogen, extra suiker mag geloof ik ook maar of je bv. net als bij Wijn ook wat mag toevoegen om bederf tegen te gaan zou best kunnen. In elke wijn zit trouwens wat sulfiet want anders kun je geen wijn maken. Sulfiet aan vlees toevoegen doet men vaak om de rode kleur wat langer te handhaven.

Afhankelijk van de waterbron die men gebruikt zal het bier wat anders kunnen smaken en in water zit ook altijd wat mineralen en zouten en ik neem aan dat men het water voor het gebruik wordt eerst in ieder geval zal filteren, misschien wordt er ook wel wat aan toegevoegd om bepaalde bacteriën te doden.
    1."L'intelligence? Une question de chimie organique, rien de plus. On n'est pas plus responsable d'être intelligent que d'être bête. "! Paul Léautaud
    2. "Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas das überwunden werden soll." Friedrich Nietzsche

Last Online
    2 november 2024 @ 16:50
    Discussies
    221
    Thanks
    6.523

Standaard

Bier is volgens mij in eerste instantie biochemie. Men doet veel onderzoek naar het beste mengsel van gist en bacteriën.

Het (bij mijn weten) enige commerciële bier dat nog altijd spontaan gist met microben uit de omgeving is de lambiek. En dat is alleen mogelijk in het Brabantse Pajottenland. Overal elders mislukt het bier of wordt het na korte tijd ondrinkbaar zuur. Bij alle andere bieren worden de gisten op een gecontroleerde manier toegevoegd.
    België heeft dus écht wel iets met bier.

Lambiek zal niet in de smaak van iedereen vallen. Het is plat en zuur, maar 't is wel het soort van bier dat onze voorouders dronken. Ik vind het zelf niet lekker. Soms voegt men fruit toe, zoals krieken om de smaak te verbeteren.

De gueuze bestaat uit een mengsel van jonge en oude lambieken, en die krijgt daardoor dus wat bubbels, zoals de champagne. Bij de gueuzes heb je wel lekkere smaakpaletten. Ik kan de "Mariage parfait" van Boon aanraden om eens te proberen. "3 fonteinen" en Lindemans is ook niet slecht. Maar persoonlijk verkies ik toch veruit de trappistenbieren.

cf. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambiek_%28bier%29
    Little boy, she's from the street. Before you start, you're already beat... https://www.youtube.com/watch?v=C8LHZldVLvA

Last Online
    Vandaag @ 18:49
    Discussies
    32
    Thanks
    4.129

Standaard

Wat ik zeer belangrijk vind is de temperatuur van het bier, ben ik met de auto dan alcohol vrij bier en dan uit het vat in een normaal bierglas zodat je het niet ziet( zoals in haus panthera complimenten! )
    schuinmarcheren heb ik niet verleerd

Last Online
    9 juni 2023 @ 14:51
    Discussies
    7
    Thanks
    31

Standaard

Belgische bieren (toch iets waar we fier op mogen zijn) :

- Pils : Jupiler, Stella of Primus. Maes vind ik minder.
    - Trappisten : Vooral Westmalle en de wereldberoemde Westvleteren zijn absolute toppers
    - Speciaalbieren : Duvel, Tripel Karmeliet, Koninck en vele anderen.

Hier tegenover hinken de hollandse en duitse bieren ver achterop.

Last Online
    27 januari 2014 @ 18:49
    Discussies
    228
    Thanks
    4.864

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wayne r Bekijk bericht

- Trappisten : Vooral Westmalle en de wereldberoemde Westvleteren zijn absolute toppers
    - Speciaalbieren : Duvel, Tripel Karmeliet, Koninck en vele anderen.

Meer smaak variatie in de belgische bieren dat klopt, maar voor een katervrije ochtend drink ik het liefste een heerlijk helder duits rheinheitsgebot onderworpen biertje, waarbij ik Warsteiner Premium heel lekker vind.

ps. Duvel heet niet voor niks zo, na een paar Duveltjes gaat door de vele gist in een Duveltje het licht uit en heb je de volgende ochtend een kater. Koninck ook kater bier, net als nederlandse Heinekes, zeker Amstel, teveel hoofdpijn toevoegingen.

Een echt lekker katervrij -bij moderaat gebruik - belgisch biertje..Krieke met kersen.

Last Online
    Vandaag @ 17:59
    Discussies
    177
    Thanks
    3.076

Standaard

Nee hoor, Stella is OK, Primus ken ik niet zo goed (om de een of andere reden roept de naam "primus" in combinatie met de vormgeving er omheen bij mij associaties met (goede) koffie op) maar Jup moet het toch echt afleggen tegen de betere Nederlander Pilsener bieren. Jup is het Belgische "Heineken". Bij een blindproeverij onder de supporters van NAC die boos waren omdat men voor Bavaria ging in plaats van Jup bleek dat Bavaria uiteindelijk toch meer in de smaak viel bij de kenners.

Last Online
    6 november 2024 @ 02:10
    Discussies
    37
    Thanks
    333

Standaard

Bijna al het bekende belgische pils komt van dezelfde brouwer: inbev. Die maken ook hertogjan en dommelsch o.a. Grappig ook mensen die heineken pis noemen, is natuurlijk de bekende afgunst onder de provincialen. Het leuke is dat ze dan vaak zeggen amstel wel lekker te vinden, amstel komt namelijk uit dezelfde heineken brouwerij en is bijna hetzelfde recept als heineken pils.

Last Online
    5 december 2024 @ 21:09
    Discussies
    328
    Thanks
    1.846

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door krukar Bekijk bericht
    Bijna al het bekende belgische pils komt van dezelfde brouwer: inbev. Die maken ook hertogjan en dommelsch o.a. Grappig ook mensen die heineken pis noemen, is natuurlijk de bekende afgunst onder de provincialen. Het leuke is dat ze dan vaak zeggen amstel wel lekker te vinden, amstel komt namelijk uit dezelfde heineken brouwerij en is bijna hetzelfde recept als heineken pils.
    Jep, Belgisch bier is eigenlijk Braziliaans bier. De cijfers liegen er idd niet om (ook al noemt men het commercieel Holland ondernemen) maar ome Hein is de meest gezopen pils op deze aardkloot! Heineken is ook een biologisch bier, want in tegenstelling tot haast alle Belgische pilsjes, wordt er geen chemie aan toegevoegd om het gistingsproces te versnellen. Hypocriet om te beweren dus dat Hollanders alleen maar met winstbejag in hun genen zitten. Belgische pils is goed, maar een Heineken vind ik beter (ook al ben ik Vlaming). Over de zwaardere bieren is het wel daadwerkelijk zo dat ons verdorven land wereldtop is. Maar hoe lang nog. De meeste speciale bieren hebben geen patenten en worden ondertussen massaal in de VS gekopieerd en verkocht als luxeproducten. In de VS heb ik vorig jaar een "Belgian Style" bier gedronken en het was verdomme identiek van smaak als een Tongerlo Prior.

En nee: Amstel smaakt wel degelijk anders dan Heineken... Of dat nu dezelfde brouwer is of niet. Amster is paardenpis!
    Is seks dirty? … Only when it's being done right !!!

Last Online
    5 december 2024 @ 21:09
    Discussies
    328
    Thanks
    1.846

Ausrufezeichen De smaak van The Master

De pilsjes top11:
    1)Alpha (Griekse pils)
    2)Heineken (Amsterdamse Pils)
    3)Carlsberg (Deense Pils)
    4)San Miguel (Spaanse Pils)
    5)Krombacher (Duitse Pils)
    6)Stella (niet diegene voor Belgische markt, wel diegene voor export -VS, Brazil- in de groene flesjes)
    7)Ziewiec (Poolse Pils)
    8)Mythos (Griekse Pils)
    9)Tropical (Spaanse Pils)
    10) Urquell (Tsjechische Pils)
    11) Luxor (Egyptische Pils)

Jupiler had ook nog in mijn top5 kunnen komen, maar sinds dat merk meer export doet in de laatste 10 jaar, is het geen biologisch biertje meer. Men doet allerlei chemische rommel in het bier om het gistingsproces sneller te laten verlopen en meer winst te maken door meer productie.

De sterkere bieren top11:
    1)Delirium Tremens (Vlaamse familiebrouwerij)
    2)Leffe tripel (Waals patersbier)
    3)Franciskaner Weissbier (Duits paterbier)
    4)Blonde Tongerlo (Vlaams patersbier)
    5)Bruine Leffe (Waals Paterbier)
    6)Westvleteren (Vlaams Patersbier)
    7)Duvel (Vlaams bier)
    8)Leffe Royal (Waals patersbier)
    9) Brugse Tripel (Vlaams bier)
    10) Bruine Tongerlo (Vlaams patersbier)
    11) Orval (Donker Waals bier)

De Top3 saunaclub-bieren:
    1)Bruine Leffe (in saunaclub Babylon)
    2)Heineken (in GT, PHG,…)
    3)Salitos of andere merken waarbij tequila bij het bier gemixt is (in LR, GT,…)

Is seks dirty? … Only when it's being done right !!!

12. Onderstaande leden hebben SFL bedankt voor deze bijdrage:

Willi69 ( 3 januari 2013)

Last Online
    Discussies
    37
    Thanks
    333

Standaard

Zeer goede lijstjes sfl.

Enige wat ik anders zou doen is bij de speciaalbieren de Rochefort 10 op nummer 2 zetten, 1 van de beste bieren die er is imho.

Last Online
    Discussies
    177
    Thanks
    3.076

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SFL Bekijk bericht
    De pilsjes top11:
    De sterkere bieren top11:
    1)Delirium Tremens (Vlaamse familiebrouwerij)
    2)Leffe tripel (Waals patersbier)
    4)Blonde Tongerlo (Vlaams patersbier)
    5)Bruine Leffe (Waals Paterbier)
    6)Westvleteren (Vlaams Patersbier)
    8)Leffe Royal (Waals patersbier)
    10) Bruine Tongerlo (Vlaams patersbier)
    11) Orval (Donker Waals bier)
    Een paar opmerkingen:
    Delirium Tremens , Oh wat een werelddrank ik dat....
    Maar je gebruikt steeds "Patersbier" bij bepaalde bieren terwijl je Orval alleen maar "Waals Donker bier"noemt... Orval is , net als bv Rochefort of de door jou genoemde WestVleteren (best gedronken als je deelneemt aan de vierdaagse van de IJzer, dan smaakt het net wat beter. Het marcheren gaat opeens heel anders, dat wel. Hoogtepunt uit mijn diensttijd... Los van de emoties die al die begtraafplaatsen daar oproepen.) een Trapiistenbier. De andere "Patersbieren"zijn abdijbieren. Dat zijn bieren die of in een abdij gebrouwen worden zonder dat het een Trappistenabdij is of een bier dat in overeenkomst met een abdij gebrouwen wordt (soms voortzetting van brouwerijactiviteiten die vroeger in de abdij plaats vonden, soms een heel nieuw brouwsel maar in overeenkomst met een abdij.
    Zie ook:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Erkend_Belgisch_Abdijbier

Last Online
    9 juni 2023 @ 14:51
    Discussies
    7
    Thanks
    31

Standaard

Wist je dat ze voor een bakje Westvleteren van heinde en verre komen om dan een halve dag in een massafile te staan. Je kan ze immers niet in de winkel krijgen.
    Vooral die stomme Amerikanen komen hierop af, omdat het daar een vijftal jaren terug uitgeroepen werd tot beste bier ter wereld. Sindsdien is rust rond die paterkes niet meer wat het was. Anderzijds roken ze hier een mooi commercieel zaakje en rijven ze nu de euro's & dollars vlot binnen.
    Wij Belgen weten echter beter en kopen Sint-Bernardus in de winkel. Smaakt immers net hetzelfde (enkel een echte kenner proeft het verschil) en is nog eens goedkoper ook.

Last Online
    Vandaag @ 12:03
    Een drie kwartier rijden van mijn speeltuin. (Dan wel met 160km/h.)
    Discussies
    55
    Thanks
    12.975

Standaard

Goeie tip, Wayne R, ik was altijd al nieuwsgierig naar de smaak van dit bier. Ik ga het snel eens bij de zuiderburen halen. Thanks.

Last Online
    Discussies
    37
    Thanks
    333

Standaard

Westvleteren wordt hier af en toe verkocht bij Sligro hoor (in Nederland), kun je een of meerdere doosjes reserveren als je een klantenkaart hebt. Tegenwoordig wordt het ook gewoon geëxporteerd naar Amerika.
    Export doosje:

18. Onderstaande 2 leden hebben krukar bedankt voor deze bijdrage:

Bluebear ( 3 januari 2013),Goedemorgenallemaal ( 4 januari 2013)

Last Online
    Vandaag @ 19:56
    Discussies
    881
    Thanks
    4.706

Standaard

1."L'intelligence? Une question de chimie organique, rien de plus. On n'est pas plus responsable d'être intelligent que d'être bête. "! Paul Léautaud
    2. "Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas das überwunden werden soll." Friedrich Nietzsche

20. Onderstaande 2 leden hebben Big30 bedankt voor deze bijdrage:

Bluebear ( 3 januari 2013),vrije jongen ( 3 januari 2013)

Last Online
    13 oktober 2024 @ 14:36
    Discussies
    7
    Thanks
    1.730

Standaard

grunch: pils voor mij
    Merk maakt me niet veel uit, liefst wel van de tap en vanaf de eerste tot en met de twintigste smaken ze allengs beter!

Last Online
    Discussies
    177
    Thanks
    3.076

Standaard

Wij Belgen weten echter beter en kopen Sint-Bernardus in de winkel. Smaakt immers net hetzelfde (enkel een echte kenner proeft het verschil) en is nog eens goedkoper ook.
    Goeie zet van de Paters. UIt naastenliefde voor de bierliefhebbende medemens (en naastenleifde is 1 van de fundamenten van het Christelijk geloof natuurlijk, en wie kan er nu bezwaar hebben tegen dit soort religieuze uitspattingen?) de formule min of meer uitbesteden aan een naburige brouwerij, maar niet nadat er welhaast hype-achtige toestanden ontstaan zijn aan de poort van de abdij.
    De Paters hebben kennelijk nog meer verstand van Marketing dan van bierbrouwen. St Bernardus staat overigens verder geheel los van de abdij en is dus geen Erkend Belgisch Abdijbier.

Overigens is die zelfbedachte erkennning vast ook een marktngstunt, de "royalties" of afdrachten aan de gelieerde abdij verwacht men vast ruimschoots in te halen door extra inkomsten omdat het een zogenaamd "erkend"bier is.

Last Online
    4 januari 2025 @ 20:16
    Discussies
    361
    Thanks
    5.167

Standaard

Erkende Abdijbieren mogen maar een maximaal aantal liters produceren, en gezien het de pan uitswingende succes van de Abdijbieren zitten ze dus quasi allen snel aan hun limiet, tengevolge dus (bijna) lege rekken endiesmeer, export neemt een steeds grotere hap weg uit het aanbod voor de eigen Belgische markt, en tengevolge wordt er inventief "uitbesteed" om het maximaal productievolume te "omzeilen". Een snuggere operatie, volgende interantionale bierbeurs worden er enkele biergoeroes (ironisch genoeg Amerikanen) wat heilige dollars onder de neus gestoken. Gevolg: wéér enkele Belgische bierrevelaties en maar verder exporteren... naja, mij stoort het niet buitenmatig, business is business...

Los daarvan m'n eigen voorkeur op de sporadische gelegenheden dat er ns geen frisdrank wordt gedronken door mezelve:

pils: goedgetapte frisse Stella Artois
    blond bier: zomer: Duvel in een ijsgekoeld glas uit de frigo (verplicht)
    winter: La Chouffe blond
    bruin bier: zomer: het moet niet gekker worden
    winter: Orval

gediskwalificeerd worden alle fruitige bieren en Becksvarianten, én pierenbieren waar een citroen in de hals worden gestoken... gelijklopend eigenlijk aan DVP's die je stralend aankijken alsof ze net een 2-tal netjes citroenen hebben binnengepeuzeld...

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Tags voor deze discussie

Regels voor berichten