Shit. Net een recensie geschreven heb ik niet tijdig gepost. Automatisch uitgelogd en daarom nu weer een nieuwe poging ;-).
Vorige week ben ik voor het eerst naar Panthera gegaan. De positieve recensies op diverse fora en de, voor mij, gunstige ligging dreven mij naar Ratingen. Ik rijd hier veel vlotter naar toe dan naar de clubs rond Köln of Krefeld. Er bleef echter een twijfel in verband met de omvang van de club en de weinig florisante foto's op de homepage.
De reis ging vlot en het gebouw is snel gevonden. Eenvoudig en afgeschermd parkeren op het 'Hof' en via een sluis loop je naar de voordeur. Daar werd ik allerhartelijkst welkom geheten en na betaling van EUR 50 kreeg ik uitleg. Het bleek dat hierin EUR 10 Pfand voor de sleutel zat. De entree is dus zeer aantrekkelijk. Zeker als je meerekent dat er een professionele menukaart is (in de trant van PSR) en alles behalve sterke drank inclusief is.
Het gebouw is prachtig. Het mist weliswaar een 'buiten', maar binnen is het verrassend mooi. Mooie ronde douches, semi-open kamers met TV-screens en een weggestopte sauna. Belangrijk nadeel vond ik het licht in het Barbereich. Ik ontwaarde een stuk of zes dames bij binnenkomst en volgens mij zagen ze er allemaal wel aardig uit. De helft kwam direct in aanmerking voor een kamersessie.
De sessies heb ik besteed aan Alina en Aby. Twee Roemeense dames, die nauwelijks Duits kunnen. Hun Engels is prima verzorgd, maar een diepgaande discussie over zware thema's heb ik maar vermeden ;-). De sessies waren beiden meer dan prima en toch erg verschillend. Ik zou op de dames een herhaalfactor van respectievelijk 75% en 90% willen plakken.
Bij vertrek betaald en in totaal EUR 120 lichter, wat natuurlijk een schijntje is voor zo'n middag.
Conclusie: De club is een aanwinst. Qua dames vergelijkbaar met Freude, Acapulco, PSR en Babylon. Minder pure opticks dan bij Aca, maar de kwaliteit was dan, althans mijn steekproef, ook consistent. Ik zal nog wel terugkeren bij Panthera, maar vond het aantal dames erg beperkt. Navraag leert dat er die middag door diverse oorzaken ook echt weinig dames waren. In totaal een dikke 10 denk ik, maar dit was eigenlijk ook meer dan voldoende voor het aantal aanwezige heren.
Ik vond het een beetje vergelijkbaar met McDonalds. Alles prima, beperkte keuze en niet te duur. Soms heb ik zin in McDonalds, soms in Chinees (GT met haar uitgebreide keuzemogelijkheden) en soms in een goede steak (BSC, zeer voorspelbaar/goed, maar wel iets duurder).