Oorspronkelijk geplaatst door
Gondolas9
Als je over de goede, oude tijden begint, dan ben je een ouwe zak c.q. een zeurpiet.
Wellicht ben ik dat dus ook. En als ik de reacties van sommigen op een aantal van mijn recentere postings mag geloven, dan ben ik dat zelfs met zekerheid. En dan heb ik op dit forum dus inderdaad geen plaats.
Dat is dan genoteerd – en de boodschap is doorgekomen. Ik reageer nauwelijks nog op wat er op dit forum geschreven wordt. Maar dat is en andere discussie (die ik enkel via ‘berichten’ even gevoerd heb).
Maar waar het mij hier om gaat is dit: naar mijn (uiterst subjectief) aanvoelen is dit forum de laatste tijd erg veranderd. Het is hard geworden, sectarisch, bulkend van mini-oorlogjes, van intolerantie.
Meer dan tien jaar geleden kwam ik op hookers terecht. Toen nog een forum dat in de kinderschoenen stond. Ik was tegelijk nieuwsgierig naar en onwennig in de wondere wereld van de paysex. Iemand die een heel erg dierbare vriendin is en zij die nog altijd dé liefste in mijn leven is, ‘werkten’ toen. Ik heb in hookerlandia rondgewandeld. Ik vond en vind dat ik recht van spreken heb in deze materie.
Met de toenmalige hookersmod voor het Duitslandgedeelte (ja inderdaad, W2) heb ik in 2003 vaak, veel, en intensief gediscussieerd, maar altijd met wederzijds begrip en respect. Toen IJbf ontstond, kwam ik ook naar hier. Een beetje een vreemde eend in de bijt, maar ik had het gevoel dat ik welkom was.
Naar mijn aanvoelen was IJbf een soort van community, een groep van gelijkgezinden die ook openstonden voor andere, kritische geluiden.
Dat aanvoelen heb ik niet meer, en dan gaat het me eigenlijk niet eens om mezelf. Ik ben het afgelopen jaar regelmatig afgezeikt, op het forum en in berichtjes. OK, daar kan ik mee leven, als je afwijkende standpunten inneemt, dan kan dat. And if you can’t stand the heat, stay out of the brothel (of zoiets).
Maar IJbf is dus veel harder geworden. Met behoorlijk wat persoonlijke vetes. Als A iets zegt, weet je al dat B zal reageren (de man, niet de bal spelend). En omgekeerd.
Een voorbeeldje. Een paar weken geleden zat in het Xanten-topic iemand met het vingertje hoog een ‘liefdesrivaal’ af te zeiken. Boeiende lectuur voor een eerstejaarsstudent psychologie, daar niet van. Maar hoort dat op IJbf thuis?
Wellicht provoceer ik te veel, maar als ik in een spelletje associaties IJbf zou moeten omschrijven, dan zou ik uitkomen bij enkele kernwoorden: vendetta’s, intolerantie, oppervlakkige berichtjes (in live topics, genre ‘ik ben er en het is geweldig’) enkel gericht tot clubmaten, afzeiken, vrijkaartjesjacht.
Ik vond IJbf 1.0 leuker…