HETEREN - Een sportschool in Heteren in de Betuwe biedt sporters vanaf maart de gelegenheid naakt te fitnessen. De sportschool is de eerste in Nederland die deze gelegenheid biedt, verklaarde de Naturisten Federatie Nederland (NFN) vrijdag.
Het naakt sporten kan voorlopig alleen op zondag.
"In de sauna is naakt heel gewoon, dus waarom niet in de sportschool?", aldus eigenaar Patrick de Man. De sportschoolhouder kwam op het idee van naaktfitnessen na een bezoek van twee nudisten aan zijn sportschool.
Hygiëne
De Man heeft al veel reacties gekregen, waaronder ook enkele verontruste vragen van zijn klanten. "Uiteraard gaan we nog strenger letten op hygiëne. We ontsmetten de toestellen dagelijks en gebruiken hoesjes voor de zadels."
Naakte Fitnessen in de Betuwe. Was het eerst nog een plan, inmiddels is wel zeker dat het vanaf zondag 4 maart kan. Volgens eigenaar Patrick de Man van een sportschool in Heteren heeft hij al 45 aanmeldingen binnen van mensen die er wel wat in zien. Dat zei hij gisteravond in FOK!radio. "In totaal kan ik tussen de 50 en 75 mensen kwijt op de zondag. Dus het gaat aardig goed", aldus De Man.
Het idee voor het naakt fitnessen ontstond toen er twee naturisten in de sportschool langskwamen. "Ik had er twee aan de bar staan die zich kwamen inschrijven. Ik gaf ze daarna een rondleiding. We kwamen bij de kleedkamers aan, waarop een van hen vroeg waarom het niet gemengd douchen was. Ik zei dat dat niet gebruikelijk was. Toen zeiden zij weer dat ze fanatiek naturisten waren en dat het daarbij zeer gebruikelijk was om gezamenlijk te douchen." En zo werd het idee geboren. De Man deed eerst wat onderzoek om te kijken of er behoefte aan was. "Daar kwamen veel positieve reacties op. Met name van naturisten. Ik heb nu zelfs al reacties uit de hele wereld, zoals Australië en Nieuw-Zeeland."
Het personeel zelf gaat niet naakt. "Ik ben geen naaktrecreant", zegt de sportschooleigenaar. "En ook mijn personeel niet. We hebben wel speciaal geselecteerd onder het personeel. De mensen hoeven dus niet bang te zijn dat wij anderen stiekem uit gaan lachen. De mensen die gekleed gaan hebben ook verschillende overtuigingen. Wij staan hier om mensen met alle levensovertuigingen een fijne sportsfeer aan te bieden."
Maar is dat dan wel zo fris om lekker naakt op de apparaten te zweten? "Het is eigenlijk nog hygiënischer dan normaal. We gebruiken hoesjes om de stoeltjes. Die worden steeds verwisseld. Daarbij zijn handdoekjes verplicht als je gebruik maakt van de apparaten." Het is de bedoeling dat mensen echt naakt zijn, dus ook geen sportschoenen. "In Afrika lopen ze ook niet op sportschoenen", zegt De Man. "De mens is ooit begonnen zonder kleding aan, dus dat moet nu ook lukken."
Overigens mogen geklede mensen ook nog gewoon in de sportschool. "Mensen die de geloofsovertuiging 'naturisme' hebben zijn voortaan op zondag welkom. Iedereen die dat niet heeft, kan de andere dagen gewoon komen", aldus De Man.
HETEREN - Een handjevol mannen met een opvallend goedverzorgd, getraind en gladgeschoren lichaam heeft zondag de naaktfitnessruimte in een sportschool in het Gelderse Heteren in gebruik genomen. Hoewel sportschoolhouder Patrick de Man ook genoeg aanmeldingen van vrouwen zegt te hebben, lieten die het zondag wegens de enorme mediabelangstelling allemaal afweten.
„Er komt natuurlijk toch een stukje exhibitionisme bij kijken om hier voor de camera's naakt te gaan sporten. Het voegt namelijk aan de ervaring van fitnessen niets toe of je wel of niet gekleed bent”, meent Hans Bevers uit Slijk-Ewijk aan de Waal. „Misschien zeggen de mensen uit mijn dorp morgen ook wel ouwe viezerik tegen me. Hoewel iedereen wel weet dat ik een bloterik ben, zoals ik het zelf noem.”
Bevers is een zestiger, die heel veel sport om zijn lichaam in goede conditie te houden. „Ik ben trots op mijn lijf. Ik zie er beter uit dan mijn schoonzoons. Maar ik moet niets hebben van al die piercings en ringetjes, die je hier vandaag ook ziet.” Het echtpaar Mark (46) en Philip (47) uit Breda is het met hem eens: „Dit leek ons wel leuk, maar we komen er toch niet elke zondag voor naar de Betuwe.”
Sportschoolhouder De Man is zondag net als zijn personeel gekleed in een spijkerbroek, t-shirt en een voorschoot waarop een naakte mannentorso staat afgebeeld. „Ik vind het jammer dat de echte naturisten er vandaag niet zijn. Dit zijn toch mannen die het leuk vinden om zichzelf te laten zien. Sommigen paraderen hier al uren. Dat mag van mij, maar als er eentje urenlang op de trilplaat gaat staan, grijpen we in. Nudifit is namelijk beslist niet erotisch bedoeld”, zegt hij.
Zondag deden ongeveer tien deelnemers mee aan de naaktfitness. Daarnaast ontving hij tientallen journalisten, fotografen en cameramensen. Het team van het VARA-programma De Wereld draait door trok nog meer aandacht van buitenlandse media dan de sporters. De verslaggever van dat programma had zich namelijk helemaal geïdentificeerd met zijn onderwerp: slechts gekleed in een bril, laarzen en een stropdas stapte hij op de trimfiets.
HETEREN - Het avontuur met de fitnessuurtjes voor nudisten in het Gelderse Heteren is alweer voorbij. Sportschoolhouder Patrick de Man heeft zijn bedrijf verkocht en de nieuwe eigenaar vindt naaktfitness niet in zijn beleidsplan passen, aldus De Man dinsdag.