Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 71
    Last Online
    30 oktober 2024 @ 12:10
    Discussies
    197
    Thanks
    2.494

Standaard Freude/Paradiso heeft GEEN VASTE PRIJZEN meer!

Tsja, wat begon als een leuke, mooie dag naar Bochum, is geëindigd met wat voorlopig (onder het huidigee management) wel eens het laatste bezoek van ondergetekende aan Paradiso (Freude 39) geweest kon zijn.

De kracht van zowel de RTCs als de FKK/saunaclubs in Duitsland is dat je altijd weet waar je aan toe bent en niet hoeft te onderhandelen of steggelen over de prijs van het gebodene. Waar in GT steeds meer dames er een eigen prijsbeleid op na houden, is dat nu helaas ook in Bochum begonnen. In GT ben ik dan ook altijd op mijn hoede, maar in Bochum hoefde je daar dus nooit zorgen over te maken.

Het is me de afgelopen 3 jaar 1 keer eerder overkomen dat een dame een "truukje" uithaalde, maar toen werd dit netjes door de (toenmalige) leiding van de club gecorrigeerd. Het grote verschil is dat dit nu (blijkbaar sinds 1 maand) officieel beleid is: elke dame kan haar eigen prijs maken. Vooral de Poolse dames bij Freude zijn al een tijdje de grenzen van het marktmechanisme aan het opzoeken, maar dat is nu dus de officiele richtlijn geworden. :thefinger

Helaas kwam ik hier achter NA een sessie met een (uiteraard Poolse) dame (Meggy https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?t=5697 of Mara/Michelle https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?t=168 uit YY). De sessie was op zoch niet slecht, maar aan het eind kwam dus de verrassing: FT had bij haar 50 euro meerprijs! toen ze mijn verbaasde gezicht zag werd het gelijk bijgesteld naar 15 euro meerprijs (ze sprak engels dus fifty en fifteen lijken dan erg op elkaar!) bovenop de 60 euro die ik haar net overhandigd had, wat tot voor kort het standaard tarief hier voor was in Bochum). Prima dat ze 25 euro extra gewend is te vragen in YY, maar ik dacht nog aan een misverstand, dus even navragen. En ja hoor: de dame mag vragen wat ze wil. Is het dan niet handig als ze dat meld VOOR de sessie begint? Nee, dat hoeft niet, moet je er maar ZELF om vragen was het korte en botte antwoord van de vrouwelijke leiding ter plaatse. De enige aanwezige man van de crew begreep mijn standpunt nog wel enigszins en vroeg de dame in kwestie nog of ze het wel VOORAF gezegd had. Nee dus, maar uiteindleijk maakte dat allemaal niet uit. Hoezo klant is koning? :green_smi

Goed, de dame in kwestie zou ik, net als de overige Poolse dames in Bochum trouwens, mijden. Niet omdat de sex slecht is, maar wel vanwege haar houding ("most man pay me 50 or 100 euro extra fo this"). :thefinger

Voor mij is hiermee het unieke van Freude helaas er af. nu kan ik net zo goed weer naar GT. Niet vanwege de prijs (dat maakt me verder niet veel uit) maar vanwege het feit dat er geen standaardprijzen meer gelden en je dus continu op je hoede moet zijn voor golddiggers. Gelukkig zitten er in GT nog voldoende ex-Freude dames en hebben die de boel nog nooit belazerd. :o

En ik ga binnenkort maar weer eens naar Mausi (zelfde kwaliteit als Freude, maar wel met standaardprijzen) en nieuwe clubs in de regio Frankfurt ontdekken!

Een teleurgestelde MiniME

PS: voor de duidelijkheid, het gaat me niet om die lullige 15 euro extra, maar om het principe afspraak=afspraak; als dit geschonden wordt, al is het maar voor 1 euro, dan is de lol er af; dit wordt een hele dure 15 euro voor deze dame (en Freude) denk ik, tenminste: mijn honderden euro's per maand gaat nu die kant NIET meer op in ieder geval

Voor al mijn postings geldt de volgende DISCLAIMER

Last Online
    Vandaag @ 13:09
    Discussies
    42
    Thanks
    30

Standaard

Oei! Da's geen goed nieuws, maar in ieder geval bedankt voor de waarschuwing!

Helaas gaat hiermee een deel van de charme van Freude verloren; je werd op de bank al even opgewarmd. Een ritueel die je nu dus moet onderbreken om te informeren OF de dame wel FT doet en zo ja, tegen welke meerprijs. Aangezien ik ervan uitga dat de dames er voor de centen zitten (kleine verwijzing naar een eerdere discussie :D ), vrees ik dat de 10 euro meerprijs al verleden tijd is. Daarmee komen prijzen al op GT en PHG nivo. Op zich niet erg, maar je vergelijkt toch altijd even de pro en cons van een club en dat kan nu wel eens negatief uitpakken voor Freude. In elk geval bij MiniMe en ook bij mij.

Het wachten is natuurlijk nu op het verdwijnen van de happy hour-entree, iets wat bij Heavensgate in Dorsten al is gebeurd. Daarmee wordt even goedkoop naar een club steeds moeilijker. Mijns inziens is doen de clubs zichzelf daarmee de das om. Clubs als Heavensgate en Freude kunnen niet concurreren met PHG en GT. Hun sterke punt is echter hun prijsstrategie, die niet perse goedkoper is, maar wel die mogelijkheid biedt. Dat klinkt even moeilijk, maar het zit zo: In Heavensgate kun je voor 35 euro P&N als je het binnen 20 minuten afwerkt. Dat moet lukken, is natuurlijk niet optimaal, maar het kan. Dat, tezamen met goedkope entree, maakt het mogelijk om voor minder als 100 euro naar een FKK te gaan en 2x te neuken. Door de entreeprijzen te wijzigen is het al iets duurder geworden. Straks zullen ook de dames meer verlangen..

Nu hoor ik sommigen denken; "if you can't stand the heat, get out of the kitchen". Het gaat mij niet om 10 euro meer of minder, maar om de trend die in werking is gezet; de hebzucht van de club en haar dames. En da's jammer.
    EVERYTHING YOU KNOW IS WRONG !!

Last Online
    11 februari 2024 @ 15:11
    Discussies
    99
    Thanks
    239

Standaard

ben vanmiddag ook naar de kamer geweest met deze Poolse. Bezetting was overigens bijzonder slecht gedurende de tijd dat ik er was van ongeveer 14:30 tot 17:15 ofzo. Tent was uitgestorven op wat verdwaasde ijsberen na. Poolse meisjes waren er wel. Mara en blonde Poolse vriendin kwamen bij mij in de sauna zitten en beide waren toch wel het mooiste wat er rondliep deze middag (samen met misschien nog 1 andere dame).

Ik vond Mara niet echt mooi maar ik kreeg wel een hemelse pijpbeurt, eerst op de bank daarna kamer. Zeer goed. Moest mij inhouden wat betreft FT, dus ik weet niet of ze meer had gevraagd. Ik heb gewoon 50 betaald.

Nieuwe indeling van de kleedkamers is zeker een verbetering en tent zag er verder ook goed uit. Ik vind die louche sfeer wel wat hebben en kom er daarom graag. De bezetting is helaas vriij beroerd meestal in vergelijk met GT. Volgende keer weer naar GT en dan weer eens een echt lekker ding :p

Last Online
    26 december 2024 @ 23:52
    Discussies
    17
    Thanks
    54

Standaard

Minime

mein Holländisch ist noch nicht so gut, kannst Du das mal übersetzen ? Sind die Preise nun verhandelbar wie auf dem türkischen Basar ?

Gruß flens

Last Online
    26 december 2024 @ 23:52
    Discussies
    17
    Thanks
    54

Standaard

minime

schreib doch Deinen Bericht auch in die Bordell Community, das ist das Forum für die Region Ruhrpott, also auch Bochum.

http://www.brd-kontakt.de

Last Online
    Discussies
    197
    Thanks
    2.494

Standaard

Hier ist das Bericht auch schon zu lesen (in mein Bester Deutsch):

http://www.rheinforum.com/forum/showthread.php?t=26227

Last Online
    29 april 2023 @ 15:48
    Discussies
    6
    Thanks
    26

Standaard

Thanks for the warning.
    If I understand your dutch correctly, the new non-fixed prices only concerns extras? (which I have no idea of anyway; not printed anywhere in the club)
    It's still a non-negotiable €50 per half hour without extras?

Last Online
    Vandaag @ 06:27
    Discussies
    881
    Thanks
    4.706

Idee

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Everhard Bekijk bericht
    Thanks for the warning.
    If I understand your dutch correctly, the new non-fixed prices only concerns extras? (which I have no idea of anyway; not printed anywhere in the club)
    It's still a non-negotiable €50 per half hour without extras?
    Basically MiniMe says that every girl in Freude can determine her own price policy. But I cannot imagine that this wil also refer to the standard 30m = 50 Euro's service.
    It relates to as I understand it to the price for Ft (and any other extra service) and additional time

Regards,
    Big30
    1."L'intelligence? Une question de chimie organique, rien de plus. On n'est pas plus responsable d'être intelligent que d'être bête. "! Paul Léautaud
    2. "Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas das überwunden werden soll." Friedrich Nietzsche

Last Online
    Discussies
    197
    Thanks
    2.494

Standaard

Of course mostly this will relate to extra services and time, but.......I had this discussion with the management overthere: the girls are also free to ask a different 30 minute price if they want. Probably not a lot of girls will do that, but you will never know. And that was my point: the fact that "you never know" and have to ask/negotiate before make this club now a no-go area for me.

Last Online
    23 juli 2018 @ 13:39
    Discussies
    91
    Thanks
    0

Standaard

Dit is natuurlijk niet zo'n best nieuws! Naast het serviceniveau van de dames is het feit dat je je geen 'zorgen' hoeft te maken over de financiële kant van de zaak, een groot deel van de charme van Freude; 50EUR en er wordt niet gezeikt over 5' meer of minder.

Als dit verleden tijd is, zou Freude ook voor mij wel eens zijn charme kunnen verliezen. Ik had vorige week al de bui kunnen voelen hangen toen Cindy mij net voor het 'moment suprême' wist te melden dat FT 25EUR moest kosten :o .

Anderzijds, zolang dames als Sonja, N(m)icky, Alissa, Olsa, Lola en Olga hier nog blijven rondhangen zal TSB nog wel geregeld neerstrijken in Freude. Het vel van deze ijsbeer wordt dus niet verkocht vooraleer hij geschoten heeft,... of zoiets...

:wink:
    Cancel my subscription to the ressurection...

Last Online
    Discussies
    197
    Thanks
    2.494

Standaard

Het probleem zit vooral bij de Poolse nieuwkomers die creatief met de prijzen omgaan. Op zich niet erg, want die kun je gewoon links laten natuurlijk, maar gisteren begreep ik dus dat het "eigen prijzen beleid" officieel door de club als beleid geld. Tsja, dan kun je het de vrouwen eigenlijk niet eens meer kwalijk nemen, maar de club wel. Vandaar mijn besluit.

BTW: is die Cindy ook Pools TSB? en die andere namen die je noemt lijken me veelal Russisch/Litouws of Roemeens of niet?

Last Online
    Vandaag @ 12:19
    Discussies
    4640
    Thanks
    46

Standaard Prijzen in clubs

Lang geleden had ik mij voorgenomen om eigenlijk maar niks meer over prijzen te zeggen ........
    Maar omdat jullie zo aandringen ......:D
    Ja, het is lekker makkelijk dat er standaard prijzen zijn in clubs maar ......
    Ik vind dat een vrouw ten allen tijden zelf uit mag maken wat ze voor deze dienst vraagt (uiteraard binnen bepaalde grenzen :green_smi ). Ik vind echter wel dat ze dit vantevoren duidelijk moeten maken.
    Ik vind het eigenlijk wel goed dat een club als Freude (ogenschijnlijk) niks met het prijsbeleid te maken wil hebben. Er is ook geen echt sleutelbeleid in Freude. Dat geeft allemaal bepaalde vrijheden aan de dames...... ( lees minder controlemogelijkheden door netwerken/pooiers)
    Het is aan ons hoerenlopers/fora om een goede prijs/kwaliteitsverhouding te behouden..............

Ieder voordeel heb zijn nadeel............

Last Online
    23 januari 2015 @ 10:35
    Discussies
    45
    Thanks
    2

Rotes Gesicht Tja....

Een tijdje terug is er zo'n beetje dezelfde discussie geweest bij het GT topic...

GT heeft zelfs een disclaimer op de site staan....

't zal wel te maken hebben met wat regeltjes van boven af....

Tja, en als er eentje de klos is, volgen er meer....

Wegblijven is een alternatief, maar ja, het kriebelt zo.....

“Live as if you were to die tomorrow / Learn as if you were to live forever” – Mahatma Gandhi

Last Online
    Discussies
    91
    Thanks
    0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniME Bekijk bericht
    Het probleem zit vooral bij de Poolse nieuwkomers die creatief met de prijzen omgaan. Op zich niet erg, want die kun je gewoon links laten natuurlijk, maar gisteren begreep ik dus dat het "eigen prijzen beleid" officieel door de club als beleid geld. Tsja, dan kun je het de vrouwen eigenlijk niet eens meer kwalijk nemen, maar de club wel. Vandaar mijn besluit.

BTW: is die Cindy ook Pools TSB? en die andere namen die je noemt lijken me veelal Russisch/Litouws of Roemeens of niet?

@Minime:
    Het gaat over deze Cindy; https://www.ijsberenforum.com/forum/showthread.php?t=5955 , toch geen onbekende voor jou?
    De overige dames zijn inderdaad Roemeens of Litouws/Russisch.

mvg, :wink:

Last Online
    Discussies
    91
    Thanks
    0

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willem2 Bekijk bericht
    ......
    Ik vind dat een vrouw ten allen tijden zelf uit mag maken wat ze voor deze dienst vraagt (uiteraard binnen bepaalde grenzen :green_smi ). Ik vind echter wel dat ze dit vantevoren duidelijk moeten maken...
    Uiteraard heb je overschot van gelijk Willem !
    Natuurlijk moet een dame zelf kunnen uitmaken wat ze als prijs hanteert. In GT weet je dat je toch een beetje moet opletten met sommige dames en daar zal ik dan ook altijd wel 'de prijsvraag' in het verkennende gesprek inlassen.
    Dat dit in Freude niet hoefde, je kon (wat dat betreft)op beide oren slapen, is net een deel van de charme, en het zou jammer zijn mocht dit in de toekomst verdwijnen.

Jammer genoeg heeft TSB vanaf september wat(veel) minder tijd om richting Freude/GT te karren, maar deze koerswijziging zal mij in eerste instantie niet van een sporadisch bezoekje weerhouden...
    (de tijdelijke verminderde activiteit zal mij overigens niet weerhouden om her en der over het forum mijn verlichte wijheden te blijven spuien... )

Last Online
    Discussies
    197
    Thanks
    2.494

Standaard

Eens met Willem2 (and TSB) dat een vrouw natuurlijk zelf moet weten wat ze doet.

Dat begint met de aangeboden service: als een dame bv niet wil zoenen, prima, maar als dat tot de standaard dienstverlening in een club behoort, moet je dat als dame of van tevoren melden of als dame niet in die club gaan werken (maar in bv YY :D). Anders geeft dit alleen maar onprettige situaties (voor zowel de dame als de ijsbeer).Als je als dame uberhaupt geen betaalde sex wilt aanbieden, ook prima, maar dan moet je helemaal niet in een club gaan werken.

Dit geldt dus ook voor de prijzen: als je graag 50 euro voor FT wilt (of eigenlijk helemaal geen FT wil), prima: ga dan in Frankfurt werken (of zeg duidelijk dat je geen FT doet). Als je hier graag 25 euro voor wilt: prima, er zijn in NRW voldoende clubs die smeken om nieuwe vrouwen, en deze tariefstelling als standaard hebben. Ga je echter werken in een club waar FT bij de prijs in zit (zoals Schieferhof, Hennef), tsja, dan moet je niet ter plekke nieuwe regels proberen te maken. Maar ja, als de clubleiding dat toestaat........tja, dan is het hek van de dam.

Daar ging het mij dus alleen maar om: zijn er standaard spelregels of niet? Bij Freude/Paradiso was dat voor kort wel zo (net als ooit bij GT), en nu niet meer (net als nu bij GT). Jammer maar helaas, maar zeker in Bochum gaan ze daar nog last van krijgen, omdat dit (samen met het feit dat tot voor kort 100% TZ en PZC aanbood en 90% FT) 1 van de succesfactoren was (tenminste voor mij en een groot aantal medeijsberen die ongeloooflijke hekel hebben aan vooraf over "zaken" praten met de dame, terwijl je lekker in elkaars armen ligt).

Last Online
    Gisteren @ 22:34
    Discussies
    26
    Thanks
    0

Standaard

Ik kom al meer dan 7 jaar in Freude en nog nooit is er een periode geweest waarbij er eenheid van prijzen was.
    In het begin was er zoiets als 3 of 4 keer naar de kamer voor 120 euro(DM). Dat was voor een halfuurtje. Daarna tijden met 7x Spass voor 120 euro Dan gingen de dames 20 minuten met je. Velen konden dat niet opmaken en deden dan aan trio's of anaal/ FT. Het waren echter supertijden voor mij want ik neukte er gewoon 7 ( Doe bijna geen FT of Anaal ) Een trio was ook niet aan mij besteed, ik heb maar kleine handjes en aan één (per keer)wel genoeg
    De entreeprijzen zijn ook iedere keer verschillend.
    Het enige waar je wel vanop aankunt is het gegeven dat er altijd wel dames zitten die goede kwaliteit leveren. En dat is ook wat
    Dus éénheid van prijzen daarvoor moet je bij de HEMA zijn

Last Online
    19 januari 2021 @ 20:47
    Discussies
    5
    Thanks
    12

Blinzeln

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Babbel Bekijk bericht
    Dus éénheid van prijzen daarvoor moet je bij de HEMA zijn

Kees zijn moeder gaat altijd voor de worsten op de zaterdag naar de Hema :D!

Maar ehm die Freude tent das dus echt voor een dubbeltje op de eerste rang zitten vind Kees.
    Kees is 1 maal in Frankfurt geweest (Oasis heet die tent geloof ik) en daar was FT dus wel mooi 50 Euro, wel een verschil hoor met de Freude prijzen.

Als Kees had geweten dat de prijzen in Bochum zo laag waren zou hij ook wel eens een keer naar Bochum zijn gereden. Maar das dus nu over, finito, passee !

U moet de groeten van Keesroeiboot hebben.

Last Online
    8 februari 2021 @ 19:11
    Discussies
    493
    Thanks
    531

Standaard Om het dan maar zuiver economisch te houden:

Marktequilibrium
    Er is sprake van marktequilibrium wanneer vraag en aanbod op een bepaalde markt in evenwicht zijn. Een alternatieve benaming voor marktequilibrium is dan ook marktevenwicht. Bij een marktequilibrium zijn vraag en aanbod aan elkaar gelijk.

Marktequilibrium is de gewenste toestand in de economie, want als er marktequilibrium is worden alle behoeftes vervuld en bestaan er geen productieoverschotten of productietekorten.

Veel klassieke economen stellen dat marktequilibrium bereikt kan worden als de markt wordt vrijgelaten, waardoor de invisible hand (onzichtbare hand), het prijsmechanisme, ervoor kan zorgen dat vraag en aanbod in evenwicht komen. Als de vraag stijgt stijgt de prijs, waardoor aanbieders meer van het product gaan produceren en aanbieden. Als de vraag daalt zal de prijs dalen, waardoor aanbieders zullen stoppen met het maken en aanbieden van het product.

Keynesianen beweren dat de invisible hand niet altijd voor marktevenwicht zal zorgen, doordat markten kunnen falen als gevolg van een gebrek aan concurrentie in fkk/saunaclubland. In dergelijke gevallen vinden Keynesianen het zinvol om de fkk/saunaclubs in te laten grijpen in de markt om een marktevenwicht tot stand te brengen.

Kortom: zolang er vraag naar is zullen de dames met hun eigen (hogere) prijzen succes hebben.

Bron: wikipedia
    Sex is not the answer, it's the question. "Yes" is the answer.

Last Online
    Discussies
    197
    Thanks
    2.494

Standaard

Misschien wordt het tijd dat de NMA gaat ingrijpen, er is duidelijk (in het verleden) sprake geweest van teveel markt protectionisme!

Last Online
    9 maart 2009 @ 22:12
    Discussies
    94
    Thanks
    0

Standaard

Economisch gezien zijn er 3 partijen met deels verschillende belangen:
    1) DVPs: hoe meer geld/inkomen hoe beter
    2) Clubeigenaar: hoe meer entreegelden, hoe beter
    3) Gasten: zoveel mogelijk waarde voor zo min mogelijk geld.

Elk van deze partijen streeft zijn eigen belang na. Uiteindelijk ontstaat er evenwicht. Soms opgelegd door standaardprijzen (stabiliteit boven winstmaximalisatie, goed voor gasten en eigenaars, iets minder voor DVPs, vooral zij die hogere prijzen dan de standaard kunnen vragen: de 'echte toppers'); soms door weglopende MiniME's (:D) als de winstmaximalisatie (mn door DVPs) doorslaat (NB: soms slaat een club door in kostenreductie, zie het eten in GT maar ze komen ermee weg omdat er veel dames zijn en verder goede faciliteiten).

Het evenwicht wordt verstoord als het beleid verandert (zoals nu blijkbaar in Bochum gebeurt), of door ingrijpen overheid (sterkere belastingcontroles of regelgeving) of bijv door nieuwe concurrentie. En de economie doet ook mee, als gasten minder te verteren hebben, geven ze domweg minder uit, ook al verandert de service verder niet. Echter, er ontstaat altijd een nieuw evenwicht, ook al zijn er tijdelijk schommelingen.

Het gemeenschappelijke belang van de 3 partijen is een betrouwbare, continue en transparante handelsmarkt. Niet altijd heeft elke partij dat even goed in de gaten, en dat gaat vroeg of laat ten koste van de markt.

Deze economische analyse wordt u gratis aangeboden door Randy Enterprises B.V. :D

Last Online
    13 juli 2024 @ 13:45
    Discussies
    11
    Thanks
    712

Standaard

Het is de schuld van Rheinforum, Ijsberenforum, etc...

Freude39, PHG, GT en al die andere aangename verpozingslokalen zijn door deze fora zodanig de hemel ingeprezen, dat er steeds meer klanten naar de lekkere honingpotjes komen toestromen, ook uit NL en B enz. Hierdoor zijn deze honingpotjes stilaan beginnen overlopen, waardoor de prijzen stijgen...

Overigens is Keynes al jààààren dood...

Last Online
    Vandaag @ 06:27
    Discussies
    881
    Thanks
    4.706

Reden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Flurkman Bekijk bericht
    Het is de schuld van Rheinforum, Ijsberenforum, etc...

Freude39, PHG, GT en al die andere aangename verpozingslokalen zijn door deze fora zodanig de hemel ingeprezen, dat er steeds meer klanten naar de lekkere honingpotjes komen toestromen, ook uit NL en B enz.

We zij er uit denk ik! Niks geen moelijke Economische analyses ofzo, "Barbertje moet hangen" we hebben de hoofdschuldige :D :D :D!

Zij naam is
    -> MiniMe

(mede schuldig verklaar ik TSB, Randy, MEP, etc.)

:p :p :p

:wink: :wink:
    1."L'intelligence? Une question de chimie organique, rien de plus. On n'est pas plus responsable d'être intelligent que d'être bête. "! Paul Léautaud
    2. "Ich lehre euch den Übermenschen. Der Mensch ist Etwas das überwunden werden soll." Friedrich Nietzsche

Last Online
    9 maart 2009 @ 22:12
    Discussies
    94
    Thanks
    0

Standaard

Als dat zo is, moeten de veelschrijvers maar betaald worden door de DVPs en clubs! Mag ook in natura (I should be so lucky...)

Last Online
    Discussies
    197
    Thanks
    2.494

Standaard

Hum......dan mag ik de komende 2 jaar gratis inderdaad denk ik, dan is er vast wel weer een nieuw marktequilibrium bereikt, en beginnen we gewoon weer opnieuw! :o

Na die constatering van Big30 begrijpen jullie nu zeker ook wel wat de echte reden is van het niet meer schrijven :D

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Tags voor deze discussie

Regels voor berichten