Turkije heeft sinds de uitbraak van de coronapandemie 233 covid-patiënten uit andere landen opgehaald, zegt het Turkse ministerie van Volksgezondheid. 74 patiënten kwamen uit de Europese Unie, van wie zeker vier uit Nederland. Het gaat om Turken die volgens de Turkse regering niet de "benodigde en specifieke zorg" konden vinden in het land waar ze wonen.
Gisteravond werd nog een IC-patiënt in Nederland opgehaald en naar Turkije gevlogen. Hij lag in het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam-Oost. Het gaat om een Turkse Nederlander van wie de behandeling stopgezet zou worden.
'Jullie kunnen dit niet doen'
In hetzelfde ziekenhuis werd eind januari de 47-jarige Ilhan Duman opgehaald. De NOS sprak met zijn 23-jarige zoon, Furkan Duman. Zijn vader belandde op een zondag met een coronabesmetting en onderliggende aandoeningen op de IC. Daar kreeg Furkan op een woensdagochtend van de artsen te horen dat ze de behandeling wilden stopzetten.
"Zijn lijden duurt alleen maar langer als we doorgaan met de behandeling. Het heeft geen nut om hem te behandelen, zeiden ze tegen me", aldus de 23-jarige Furkan. Een heel moeilijke boodschap, vertelt hij. "Ik zei: ik accepteer dit niet, jullie kunnen dit niet doen. Toen zeiden ze: wettelijk mogen wij dat zelf bepalen."
"Na een paar dagen is het toch niet onmogelijk dat iemand beter wordt? Zijn hersenen werken nog, zijn hart klopt nog, andere organen hebben het niet opgegeven. Waarom stoppen jullie dan met de behandeling?", zei Furkan.
......
(let even op, het totale stuk lezen)
"Wat uiteraard ook meespeelt is dat de Turkse diaspora in Europa een zeer belangrijk deel zijn van het electoraat. Turkije wil dan ook laten zien: wij zijn er voor jullie", zegt correspondent Nazar. "Waar ter wereld je ook bent, voor Turkije blijf je altijd belangrijk".