Hoi bezoeker!

Het lijkt erop dat je het IJsberenforum wel leuk vindt, maar je hebt nog geen account aangemaakt. Waarom neem je niet een minuut de tijd om je te registreren? Als je een account aangemaakt hebt, kun je alle berichten van het forum lezen, zelf berichten posten, chatten met mede-ijsberen en vrijkaarten winnen met tombola's, Eredivisie/EK/WK-pool, Tour de France-spel en nog veel meer! Registreer je nu!

Heb je al een account? Log dan rechtsboven in, zodat deze melding verdwijnt.

Pagina 6 van 108 EersteEerste ... 23456789101656106 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 126 t/m 150 van 2698

Discussie: Oekraïne

Last Online
    Vandaag @ 21:31
    Discussies
    119
    Thanks
    20.459

Standaard

@Moontanner, @Megaboob en @PietPotent44: lees nog even dat artikel op Bruegel.org van onze Europese economische denktank voor de volle omvang van het probleem. Op korte termijn inderdaad geen probleem, maar over een paar maanden wel. Het probleem hier oplossen en centraal Europa in de kou laten zitten is natuurlijk niet realistisch binnen de EU.

2. Onderstaande leden hebben WANDELAAR5 bedankt voor deze bijdrage:

Moontanner (25 februari 2022)

Last Online
    6 april 2025 @ 17:35
    Discussies
    177
    Thanks
    3.112

Standaard

Noorwegen kan niet zoveel gas extra meer oppompen, die zitten al bijna aan hun taks 2% geloof ik. We moeten gewoon meer windmolensplaatsen, zonnepanelen en ik denk dat we een heel eind komen als we IJsselmeer en de Zeeuwse stromen gaan gebruiken voor getijde centrales. Misschien, als we genoeg uit Groningen oppompen, dat we daar oko nog een getijdecentrale aan de nieuwe binnenzee kunnen koppelen.

Oja..
    https://samf.substack.com/p/a-reckle...source=twitter
    Ik raak van alles kwijt....

Behalve gewicht

4. Onderstaande leden hebben Goedemorgenallemaal bedankt voor deze bijdrage:

stimpy3 (25 februari 2022)

Last Online
    Vandaag @ 23:00
    Discussies
    56
    Thanks
    4.621

Standaard

Interessant opmerking van generaal b.d. Mart de Kruif bij WNL: de Russische militaire doctrine voorziet in de inzet van tactische kernwapens. Dit nav een eventuele aanval van Poetin op de Baltische landen. In Engelstalige artikelen heeft men het over 'escalate to de-escalate'.
    Wat de Kruif daar zegt snijft wel hout. Het zou mij niets verbazen dat als alles redelijk knudde verloopt (zoals het nu lijkt te gaan), d'r een tactisch kernwapen op Kiev wordt gegooid onder het motto 'we hebben er geen probleem om dit ook op andere steden te doen als de wapens niet worden neergelegd'. Beetje zoals de Duitsers Rotterdam platgooiden. Natuurlijk, de internationale diplomatiek zal er schande van spreken, maar rusland steekt daar gewoon z'n vinger voor op. Zolang de gasroebels maar binnenstromen.

En je zou zelfs kunnen stellen dat een regime wat zo ver gaat er ook geen probleem mee heeft om tactisch kernwapens inzitten als de dingen niet gaan hoe ze willen -- sancties te zwaar? Dreig een tactisch kernwapen op Warschau, Berlijn of Frankfurt te gooien. Ik moet nog zien wat de reactie is van Scholz daarop.

6. Onderstaande leden hebben stimpy3 bedankt voor deze bijdrage:

Husky (25 februari 2022)

Last Online
    Vandaag @ 17:49
    Discussies
    52
    Thanks
    5.134

Standaard

Zembla reportage gisteren over het Russisch gas:
    https://www.bnnvara.nl/zembla/artike...artners-in-gas

Last Online
    Vandaag @ 19:39
    Discussies
    4649
    Thanks
    46

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stimpy3 Bekijk bericht
    Dreig een tactisch kernwapen op Warschau, Berlijn of Frankfurt te gooien. Ik moet nog zien wat de reactie is van Scholz daarop.
    Kijk even wat de leden van de NATO zijn https://www.nato.int/nato-welcome/index_nl.html, dan weet je dat Putin dat niet zal doen.
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

9. Onderstaande leden hebben Willem2 bedankt voor deze bijdrage:

Husky (25 februari 2022)

Last Online
    Vandaag @ 21:31
    Discussies
    119
    Thanks
    20.459

Standaard

En je zou zelfs kunnen stellen dat een regime wat zo ver gaat er ook geen probleem mee heeft om tactisch kernwapens inzitten als de dingen niet gaan hoe ze willen -- sancties te zwaar? Dreig een tactisch kernwapen op Warschau, Berlijn of Frankfurt te gooien. Ik moet nog zien wat de reactie is van Scholz daarop.
    Daar is maar 1 reactie op mogelijk. Per kerende post ook een nuke op Rusland (of 2). We hebben die wapens om af te schrikken. Als we ze dan niet gebruiken, dan zijn ze ook in 1 keer nutteloos. Ik denk dat zelfs die maffe Poetin dat wel beseft.

11. Onderstaande 2 leden hebben WANDELAAR5 bedankt voor deze bijdrage:

Husky (25 februari 2022),Zeus1 (25 februari 2022)

Last Online
    Discussies
    4649
    Thanks
    46

Standaard

'EU bevriest tegoeden Poetin en Lavrov'
    Het leek erop dat de Russische president Poetin niet persoonlijk getroffen zou worden door de sancties van de EU, maar er is toch besloten zijn tegoeden te bevriezen, aldus anonieme EU-officials tegen verschillende persbureaus. Ook minister van Buitenlandse Zaken Lavrov zou op de sanctielijst van de EU komen te staan. Er zouden ook meer oligarchen op de lijst gezet worden dan eerder gepland.

Vanmiddag stellen de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU de sanctielijst definitief vast.
    .... https://nos.nl/collectie/13888/liveb...etin-en-lavrov

13. Onderstaande leden hebben Willem2 bedankt voor deze bijdrage:

Husky (25 februari 2022)

Last Online
    Discussies
    56
    Thanks
    4.621

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willem2 Bekijk bericht
    Kijk even wat de leden van de NATO zijn https://www.nato.int/nato-welcome/index_nl.html, dan weet je dat Putin dat niet zal doen.
    Ik moet nog zien dat artikel 5 daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Met de huidige slappe zakken hooi die her en der in de EU zitten/liggen heb ik daar niet zoveel vertrouwen in.

Last Online
    Discussies
    4649
    Thanks
    46

Standaard

‘Nederlandse militairen moeten paraat zijn, want het is oorlog in Europa’
    .... https://www.ad.nl/politiek/nederland...ropa~a08f4ee7/

nu kan stimpy3 weer rustig gaan slapen

16. Onderstaande leden hebben Willem2 bedankt voor deze bijdrage:

Husky (25 februari 2022)

Last Online
    Discussies
    56
    Thanks
    4.621

Standaard

Gaan ze "pang pang pang" roepen dan?

Last Online
    Discussies
    4649
    Thanks
    46

Standaard

Gaan ze "pang pang pang" roepen dan?
    Nee, boemboem

Last Online
    Discussies
    56
    Thanks
    4.621

Standaard

Piew!

Last Online
    Vandaag @ 19:14
    Discussies
    128
    Thanks
    16.309

Standaard

paf..paf...

Last Online
    Discussies
    56
    Thanks
    4.621

Standaard

https://twitter.com/spectatorindex/s...44281236766720
    BREAKING: Russia foreign ministry spokeswoman says there will be 'detrimental consequences' if Sweden and Finland try to join NATO
    Lijkt mij een hele goede reden om juist wel lid te worden van de NAVO.

Last Online
    Discussies
    56
    Thanks
    4.621

Standaard

Nee, nou gaan ze echt stoppen met hun invasie: https://www.theguardian.com/tv-and-r...ion-of-ukraine

Russia is banned from Eurovision after invasion of Ukraine

Russia will no longer be allowed to compete in this year’s Eurovision song contest, with organisers saying its inclusion could “bring the competition into disrepute”.

On Thursday, the European Broadcasting Union said Russia would still be allowed to compete, despite its invasion of Ukraine. But after pressure from broadcasters across Europe, the EBU made a U-turn, publishing a statement on Friday stating the country would no longer be allowed to take part.

In a statement, the EBU – an alliance of public service media organisations that produces the contest – said its executive board made the decision after a recommendation made by the Eurovision song contest’s governing body, based on “the rules of the event and the values of the EBU”.

23. Onderstaande leden hebben stimpy3 bedankt voor deze bijdrage:

WANDELAAR5 (27 februari 2022)

Last Online
    Vandaag @ 18:35
    Discussies
    57
    Thanks
    5.213

Standaard

https://twitter.com/spectatorindex/s...44281236766720

Lijkt mij een hele goede reden om juist wel lid te worden van de NAVO.
    Zeker voordat het te laat is. Ik weet niet of het aan mijn voorstellingsvermogen ligt, maar een 'tactische' A-bom op een grote stad in de Oekraïne is toch niet zo'n gekke gedachte? In 1945 bespaarde dit de Amerikanen van een langdurige oorlog met de Jappen door zo'n projectiel te laten vallen. Ik persoonlijk zie de Russen hier wel voor aan. Ik hoop overigens wel dat ik het mis heb.
    Pluk de dag of een bloemetje

Last Online
    14 augustus 2024 @ 18:12
    Discussies
    2
    Thanks
    658

Standaard

Kassa ,kassa voor de OPEC landen vanwege de stijgende olieprodukten .
    Ook kassa,kassa voor de Chinese hoogtechnologische industrie , alle grote Europese concerns zoals Siemens , Bosch ,Basf ..... blijven rustig hun produkten leveren ,via China .

Europa had de uitbreiding van haar grenzen maar moeten in de onderste lade laten liggen, dan had Rusland zich niet bedreigd gevoeld .
    Eigen schuld dikke bult !!! Jammer maar helaas !

Last Online
    Vandaag @ 17:15
    Discussies
    322
    Thanks
    18.939

27. Onderstaande 8 leden hebben pret bedankt voor deze bijdrage:

Ascari (25 februari 2022),Eddy_V (25 februari 2022),Husky (25 februari 2022),Megaboob (25 februari 2022),Picasso 1 (25 februari 2022),WANDELAAR5 (26 februari 2022),Wentelt Eefje (26 februari 2022),Wijze grijze (25 februari 2022)

Last Online
    Vandaag @ 22:48
    Discussies
    67
    Thanks
    10.414

Standaard

The Gods pause for a moment to contemplate your fate.

29. Onderstaande leden hebben Ascari bedankt voor deze bijdrage:

Picasso 1 (25 februari 2022)

Last Online
    Discussies
    56
    Thanks
    4.621

Standaard

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/25...t-weg-a4094794

Huilen op het perron in Lviv: de mannen mogen niet vertrekken

Een kale grensmilitair met gespannen kaken en een collega met een lange, donkere paardenstaart banen zich vrijdagmiddag om 3.00 uur een weg door een overvolle trein die al uren stilstaat in Lviv. Zij speuren naar Oekraïners tussen de 18 en 60 jaar. Alle mannen moeten hun papieren laten zien. Wie zwaait met een Pools of Brits paspoort, of wiens geboortedatum is van voor 1962 of na februari 2004, mag blijven. Maar een stevige dertiger met een baardje wordt door de vrouwelijke militair streng toegesproken en de trein uit gesommeerd. Hij pakt gelaten zijn rugzak uit het bagagevak. Zijn partner barst in huilen uit en vervloekt de geüniformeerden. Dan pakt ze de kattenkooi met hun huisdier erin en gaat achter haar man aan. Ze blijft liever samen met hem in gevaarlijk Oekraïne dan alleen te vertrekken naar veilig Polen.

De door president Volodymyr Zelensky afgekondigde mobilisatie betekent niet dat elke man die daar toe in staat is onmiddellijk onder de wapenen moet. Maar het is ze verboden het land te ontvluchten. Ze moeten paraat staan om het te verdedigen tegen de Russische invasie die donderdag in de vroege ochtend begon. Het perron in Lviv, de noordwestelijke stad zo’n tachtig kilometer van de Poolse grens, is daarom het toneel van laatste zoenen, intense knuffels en heel veel tranen. Een vader met grijs haar in een knotje die zijn dochtertje probeert te troosten houdt het zelf niet meer droog. Afscheid zonder enige zekerheid van weerzien.

Toen het luchtalarm in Lviv vanochtend af ging en Joeri Stopkin (37) met zijn vrouw Tanja en zoontje Alexander (9) dekking zocht in een schuilkelder, nam hij het besluit dat zij moeten vluchten. „Afscheid nemen is vreselijk, maar als ik weet dat mijn familie veilig is, kan ik makkelijker opereren in deze absurde situatie.” Mocht hij voor de strijd worden opgeroepen, dan hoeft hij zich geen zorgen te maken dat zij zonder hem in Lviv achterblijven.

Hij heeft begrip voor de Oekraïense oekaze aan alle mannen. „Oorlog is nu eenmaal niet eerlijk. Het is ongelooflijk moeilijk voor Oekraïne om van het veel sterkere Russische leger te winnen. Ons voortbestaan staat op het spel, dus alle oplossingen zijn geoorloofd”, zegt Stopkin, die IT’er is. „Tot een paar dagen geleden kon ik me niet voorstellen dat ik in staat zou zijn om op een ander mens te schieten. Maar nu de invasie een feit is, ben ik bereid mijn land te verdedigen. Al weet ik niet hoe geschikt ik er voor ben.” Zijn lach bedekt de angst die hij voor zijn negenjarige probeert te verbergen.

Liever samen weg

Niet alle mannen die hier afscheid nemen denken er zo over. Arseni Ivanovitsj (21) zou het liefst met zijn moeder en zijn broertje meegaan naar Polen. Samen vluchtten ze jaren geleden van Donetsk naar Marioepol, waar hij nu studeert, en sinds de oorlogsverklaring deze week helemaal naar Lviv, 1.300 kilometer naar het westen. Zodra deze trein vertrekt is hij alleen, met slechts zijn vader in Kiev waar hij terecht kan. „Ik vrees voor onze levens. Sommige mensen willen vechten. Ik wil gewoon weg.”

Hij vindt het moeilijk te verkroppen dat hij door zijn eigen regering wordt vastgehouden in een oorlog waar hij op geen enkele manier deel van uit wil maken. Hoe vrij is het land als het zijn mannen tot vechten dwingt?

In een halletje van het station staat Olga Gregorjeva (27) in een grijze hoodie te trillen van de zenuwen. Het luchtalarm is net opnieuw afgegaan in Lviv en het station met z’n enorme glazen koepel voelt als een onveilige plek om te zijn. Ze wacht met haar broertje Mikita (17) op de uren vertraagde trein zonder enig idee te hebben waar zij vanavond zullen slapen. „We kennen niemand in Polen, maar we horen dat mensen daar goed worden opgevangen.” Haar zorgen gaan over haar vader en haar echtgenoot, van wie ze in Kiev amper afscheid heeft kunnen nemen. „Wij kregen opeens een lift naar Lviv en toen moest ik meteen vertrekken.” Ze is even stil. „Ik heb geen hoop dat ik hem nog terugzie.”

Ze vreest dat de Russische strijdkrachten ook willekeurige burgers doden. „Dat mensen worden geëxecuteerd op straat en de rest leeft als een gevangene, zoals we nu al zien in de Donbas”, het oostelijke gebied waarvan een deel sinds 2014 onder Russische controle staat. In zo’n land wil Gregorjeva niet leven. „Het voelt alsof vandaag onze laatste kans is om daaraan te ontsnappen.” De man met het grijze knotje ijsbeert over het perron en probeert in de volle trein nog een blik van zijn gezin op te vangen.

Niet alle Oekraïense ontheemden willen de grens over naar buurlanden in de Europese Unie. Vitali (34) uit Kiev is met zijn gezin „een reizend circus met vrouw, twee kinderen, een hond en een kat” uitgeweken naar een dorp een uur ten zuiden van Lviv. „Het voelt niet goed om ons op te splitsen.” Hij denkt met zijn vlucht ook een eventuele oproep voor het leger te ontlopen. „De autoriteiten weten niet waar ik ben.”

Hij is vandaag op het station om vrienden te helpen vertrekken. Ook zonder mobilisatie zou het land verlaten voor hem een te grote stap zijn. Hij heeft een goedlopend familiebedrijf in elektra met vijftig werknemers dat hij niet wil opgeven. „Ik heb in Polen gestudeerd en zou daar makkelijk kunnen wonen, maar ik heb geen zin om ergens anders opnieuw te beginnen. Als het militaire geweld voorbij is, hoop ik weer terug te gaan naar Kiev.”

Leven onder Russische bezetting

Ook als dat betekent dat hij moet leven onder Russische bezetting of een door Poetin geplant regime. „Mensen zullen nog steeds stopcontacten nodig hebben”, redeneert hij. Vanwege deze in Oekraïne uiterst controversiële opvatting wil Vitali niet met zijn achternaam in de krant. „Het enige nadeel is dat we niet meer vrij zullen zijn om onze mening te verkondigen: op sociale media of in te keuken.” Hij refereert aan een gezegde uit de Sovjettijd dat zelfs gasten in je eigen keuken staatsspionnen kunnen zijn.

Juist dat is voor Olga Gregorjeva, Arseni Ivanovic, Yoeri Stopkin en vele anderen een reden om wel te vertrekken. „De komende dagen zullen beslissend zijn in de strijd”, zegt Stopkin. „Als de hoofdstad valt en Rusland de oorlog wint, dan komt de mobilisatie te vervallen en wil ik alsnog weg.” Zijn gezin achterna dat dan al in Polen is. „Het was al niet makkelijk om hier te leven, maar als de Russische ‘bevrijders’ (wat ze volgens Russische propaganda zijn, red.) hier de dienst uitmaken, wordt het onmogelijk.”

Maken de roemeense dames zich al ongerust over de stortvloed van oekrainse vrouwen die hun markt komen verstoren?

Last Online
    Vandaag @ 13:00
    Discussies
    102
    Thanks
    5.504

32. Onderstaande 2 leden hebben Picasso 1 bedankt voor deze bijdrage:

Ascari (25 februari 2022),hasta la pasta (26 februari 2022)

Last Online
    Gisteren @ 10:01
    Discussies
    238
    Thanks
    13.671

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hasta la pasta Bekijk bericht
    [ . . . ] een 'tactische' A-bom op een grote stad in de Oekraïne is toch niet zo'n gekke gedachte?[ . . . ]
    Je kunt ook een atoombom op het Kremlin droppen terwijl Putin zit te vergaderen met zijn marionetten. Dat ruimt lekker op.

34. Onderstaande 3 leden hebben Badslippers bedankt voor deze bijdrage:

hasta la pasta (26 februari 2022),Husky (25 februari 2022),stimpy3 (26 februari 2022)

Last Online
    Vandaag @ 20:15
    Discussies
    8
    Thanks
    10.413

Standaard

Goed gereageerd Badslippers en het tegendeel geld voor hasta la pasta!

Last Online
    Discussies
    4649
    Thanks
    46

Standaard

Piew!
    Nederland levert zo snel mogelijk 200 luchtdoelraketten aan Oekraïne
    ... https://nos.nl/collectie/13888/artik...n-aan-oekraine

Last Online
    Vandaag @ 17:49
    Discussies
    52
    Thanks
    5.134

Standaard

De burgemeester van Kiev is Vitali Klitschko, oud wereldkampioen zwaargewicht in het boksen.

Vecht ook gewoon mee tegen de Russen. Samen met zijn broer Wladimir, ook oud wereldkampioen zwaargewicht bokser.
    (Hun vader was een leger generaal.)

Ze zullen in deze oorlog natuurlijk weinig hebben aan hun boks skills, maar vind het toch prijzenswaardig wat deze multimiljonairs doen voor hun vaderland.

Ik zie dit Aboutaleb, Marcouch of Bruls nog niet doen.

image_07adbf10-c3ab-4949-bacc-b9e78b2e78e220220225_175606.jpg

main-qimg-2b02e91836b0a9e7e25f5c2c61bafb38.jpg

Pagina 6 van 108 EersteEerste ... 23456789101656106 ... LaatsteLaatste

Regels voor berichten