Oorspronkelijk geplaatst door
Wentelt Eefje
Even inhaken op deket die hier de vinger precies op de zere plek legt. Ik ben het volmondig met hem eens. Zowel wat betreft het democratisch gehalte van Oekraïne als het probleemjaar 2014, daar ligt de kiem van het probleem en met name in de oorlog die het (fascistische) Oekraïense leger op dat moment tegen de eigen - doch zich zeer met Rusland verwant voelende - bevolking in de Donbass-regio voerde.
Ik kan iedereen voor een alternatieve blik op het ontstaan van het huidige conflict alleen maar aanbevelen deze maar liefst 100 minuten durende documentaire van de eerste tot de laatste minuut te bekijken.
Er worden nogal wat eye-openers uitgesproken, misschien voor mij wel de uitsmijter: het Westen hoopte door Poroschenko te steunen Putin zo ver te krijgen dat hij zichzelf (zijn positie) en de financiële positie van Rusland danig zou verzwakken door een heuse oorlog te voeren om de separatisten in de Donbass regio te beschermen.
Kennelijk zag men 8 jaar later door hoog spel te spelen een nieuwe kans, en dit keer hapte Putin wel. De video over de “vergeten oorlog” in Oekraïne in 2014 is hier te zien
https://youtu.be/sy759dlJWYE
Onnodig te reageren zonder de hele documentaire, die nou niet bepaald van sensatiezucht of complotdenken aan elkaar hangt, eerst bekeken te hebben.