Badslippers ( 9 mei 2023),hasta la pasta ( 9 mei 2023)
Vanavond uitzendigen bij Arte en ZDF over Erdogan
https://www.youtube.com/watch?v=8ST56FaE4PM
https://www.zdf.de/politik/frontal
Ieder voordeel heb zijn nadeel............
.... https://nos.nl/artikel/2474606-doorb...matieke-bandenSyrië en Turkije hebben in Moskou afspraken gemaakt om hun onderlinge relatie te verbeteren. De ministers van Buitenlandse Zaken van Turkije, Syrië en Iran kwamen vandaag samen op uitnodiging van de Russische regering. Het is voor het eerst sinds de Syrische burgeroorlog in 2011 begon, dat Turkije en Syrië op deze manier afspraken maken.
De bijeenkomst leverde geen concrete plannen op, maar de vier landen hebben afgesproken contact te houden en de komende tijd vaker bij elkaar te komen. Dat is opvallend, gezien de jarenlange vijandigheid tussen Turkije en Syrië. Onder meer door Turkse militaire invasies in Noord-Syrië en hun steun aan oppositiegroepen, stonden de twee landen meer dan tien jaar lijnrecht tegenover elkaar.
WANDELAAR5 (11 mei 2023)
.... https://nos.nl/collectie/13930/artik...buiten-turkijeTurkse Nederlanders kunnen vanaf vandaag voor de tweede keer in korte tijd stemmen voor de presidentsverkiezingen in Turkije. De tweede ronde is nodig omdat geen van de kandidaten in de eerste ronde een meerderheid haalde.
Zittend president Erdogan was onder Turken in Nederland populairder dan in eigen land. Ruim twee op de drie kiezers in Nederland stemden voor hem, terwijl hij over de gehele linie bleef steken op 49,2 procent.
Dat was net niet genoeg om de winst te claimen, maar hij deed het beter dan de peilingen voorspelden, ondanks een economische crisis en een zware aardbeving in het land. Zijn tegenstander en oppositieleider Kemal Kilicdaroglu eindigde op 45,1 procent.
.... https://www.ad.nl/buitenland/extreem...ning~a82253a5/In aanloop naar de tweede ronde van de Turkse presidentsverkiezingen heeft Sinan Ogan laten weten de zittend president Recep Tayyip Erdogan te steunen. Daarmee komt de zege van Erdogan een stap dichterbij.
We kunnen zeggen dat de winst van de grote leider zowat binnen is na de steun van Sinan Oğan.![]()
Waarom heeft die zgn. grote leider zo'n klein lontje?
Hoeft pret nu de foto van de grote leider wat boven zijn bed hangt niet te vervangen voor een nieuwe leider of misschien een foto van Willem2![]()
Ascari (24 mei 2023),pret (23 mei 2023),schoolmeester (23 mei 2023),WANDELAAR5 (23 mei 2023)
Grijze Wolven olv Őzdağ scharen zich achter Kılıçdaroğlu. Maakt ook niets uit, Erdogan gaat gewoon winnen…
.... https://www.tagesschau.de/ausland/eu...ament-100.htmlDer türkische Wahlkampf ist zunehmend von scharfer nationalistischer Rhetorik geprägt. Das hat sich auch auf die Sitzverteilung im neuen Parlament ausgewirkt. Der Türkei-Experte Burak Copur erklärt im Interview: Das Land rückt noch mehr nach rechts.tagesschau.de: Oppositionskandidat Kemal Kilicdaroglu bedient sich in seinen jüngsten Aussagen vor der Stichwahl einer zunehmend nationalistischen Rhetorik. Er spricht beispielsweise davon, die "Ehre der Türkei zu schützen" und alle Flüchtlinge nach Hause zu schicken, sollte er an die Macht kommen. Im Westen sind viele über diese aggressive Rhetorik eines Sozialdemokraten irritiert. Wie sieht man das in der Türkei? Burak Copur: In der Türkei trifft das, was Kilicdaroglu jetzt propagiert, nämlich seine Anti-Flüchtlingskampagne, einen Nerv. Es gibt eine hohe Flüchtlingsfeindlichkeit, gerade in der jungen Bevölkerung, und das versucht Kilicdaroglu nun aufzufangen und dadurch Stimmen zu gewinnen.
tagesschau.de: Haben Sie den Eindruck, dass in diesem Wahlkampf der Zweck die Mittel heiligt? Copur: Ja, für große Teile der Opposition schon. Und anscheinend auch für Kilicdaroglu. Er sieht im Moment keinen anderen Ausweg, als auf die nationalistische Karte zu setzen und im Prinzip das zu kopieren, was Recep Tayyip Erdogan, aber auch die rechtsextremistische MHP und der Rechtsextremist Sinan Ogan machen.Ob das Erfolg haben wird, werden wir sehen. Denn auf der anderen Seite stehen ja noch die Kurden, die pro-kurdische HDP, die ihn ja massiv unterstützt und keinen eigenen Kandidaten aufgestellt hat.Man wird am Tag der Stichwahl am 28. Mai sehen, ob diese nationalistische Hysterie, die ja jetzt auch die Opposition verbreitet, nicht noch weiter Hass und Verbrechen gegenüber Flüchtlingen und Kurden produzieren wird.
.... https://www.ad.nl/buitenland/spannin...tici~a560ed51/Duitsland heeft de Turkse ambassadeur in Berlijn ontboden. Aanleiding is het openbaar maken van woonadressen en andere gegevens om tegenstanders van de Turkse president Erdogan in Duitsland te intimideren. Ankara ontkent de beschuldigingen.
De diplomatieke spanningen tussen Duitsland en Turkije bereiken een kookpunt in aanloop naar de beslissende Turkse verkiezingsronde aankomende zondag. Duitsland heeft de Turkse ambassadeur in Berlijn op het matje geroepen om kritiek uit Ankara op de recente arrestatie van twee journalisten, die de Turkse nationaliteit hebben maar in Duitsland werkzaam zijn.
.... https://nos.nl/collectie/13930/artik...ns-terugsturenIn aanloop naar de eerste ronde van de Turkse presidentsverkiezingen stonden op posters van de oppositie teksten als: "De lente komt" en "Ik beloof het", naast een foto van een vriendelijk glimlachende Kemal Kilicdaroglu. Een positief verhaal waarin de oppositieleider zich presenteerde als de 'anti-Erdogan'. Een tegengif voor Erdogans agressieve campagne, die was gericht op het in diskrediet brengen van de tegenstander. Kilicdaroglu ging daar niet in mee, was de boodschap. Hij maakte liever hartjes met zijn handen.
Nu, aan de vooravond van de tweede ronde, aanstaande zondag, is de toon volledig anders. Er hangen nieuwe posters. Kilicdaroglu's gezichtsuitdrukking is streng, de boodschap keihard. "Syriërs zullen vertrekken" staat er, en "We bewaken onze grenzen".
De inclusieve hartjescampagne sloeg niet goed genoeg aan. In de eerste rond bleef Kilicdaroglu onverwacht steken op 45 procent. Erdogan kreeg 49,5 procent, net niet genoeg om direct herkozen te worden, maar het gaf hem een reële en psychologische voorsprong.
Ik hoor hier opvallend veel en luid geclaxonneer in de buurt.
Ik begin een vermoeden te krijgen wie er op kop ligt bij de telling...
pret (28 mei 2023),WANDELAAR5 (28 mei 2023)
De vraag is alleen of het helemaal eerlijk is gegaan.
Nee Pret, ik kan het niet bewijzen, maar ik heb mijn twijfels.
Groet, schoolmeester.
Husky (28 mei 2023)
Bijna drie op de vier Turken in België kiezen voor Erdogan, terwijl dit cijfer beduidend lager is in Turkije zelf.
Zou Erdogan ook op kop liggen indien buitenlandse Turken niet mochten stemmen?
Husky (28 mei 2023)
Husky (28 mei 2023)
51%, dat is wel heel toevallig.
Husky (28 mei 2023)
In ieder geval wordt de man met totalitaire trekjes democratisch gekozen zoals verwacht, ondanks dat hij de Turkse bevolking in armoede heeft gestort. Dat toont vooral aan dat de Turken denken dat een dictator hun beter kan regeren.
Husky (29 mei 2023),schoolmeester (29 mei 2023)
De meeste mensen stemmen op grond van hun buikgevoel, en niet op basis van rationele overwegingen.
Ik ben geen Turk dus begrijp ik hun gevoeligheden niet. Daarom onthou ik me van verdere commentaar op Erdogankiezers.
Langs de andere kant begrijp ik bvb. volkomen het succes van Trump omdat ik wel de gevoeligheden ken van de Westerse samenleving.
(Let wel dat empathie niet hetzelfde is als sympathie. Zelf vind ik Trump walgelijk).
Politiek correcte media en analisten zaten er in 2016 volledig naast bij de Amerikaanse verkiezingen omdat dat doorgaans hoog opgeleide mensen zijn die niet aanvoelen wat er leeft bij de kleine man.
Zo heeft het ook helemaal geen zin om te blijven kappen op Trump en zijn kiezers, het getuigt alleen maar van een onkunde om de zaken beter te begrijpen.
Ascari (28 mei 2023),pietpotent44 (29 mei 2023),Siberische tijger (29 mei 2023),WANDELAAR5 (29 mei 2023)
Verkiezingen in een derde-wereldland die in Nederland voor overlast zorgen. Gelukkig dat dit zich slechts tot één derde-wereldland beperkt.
J.W.
Keep on Walking.....
Husky (29 mei 2023),peterp095 (29 mei 2023),schoolmeester (29 mei 2023)
Overigens kan nu eenvoudig de volgende stap worden gezet: Erdogan trekt zijn bezwaren in (ruilen tegen wat toezeggingen als Amerikaanse straaljagers) en Zweden wordt ook lid van de NATO. Zijn populariteit was weer wat gestegen door door het gemopper over terroristen, hij is herkozen, dus nu kan hij cashen. Het is allemaal vrij doorzichtig.
hasta la pasta ( 3 juni 2023)
Erdogan opnieuw beëdigd als president van Turkije
Recep Tayyip Erdogan is in Ankara opnieuw beëdigd als president van Turkije. In de live op televisie uitgezonden ceremonie zwoer Erdogan dat hij het bestaan en de onafhankelijkheid van Turkije zal beschermen.
Erdogan is al twintig jaar aan de macht en begint nu aan een nieuwe termijn van vijf jaar. Daarmee is hij de langstzittende Turkse president in de geschiedenis.
De 69-jarige Erdogan won vorige week in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen van zijn tegenstander Kemal Kilicdaroglu. Hij verwees daarmee een aantal voorspellingen van opiniepeilers naar de prullenbak.
De plechtigheden in Ankara worden bijgewoond door vertegenwoordigers van 78 landen en internationale organisaties. Namens de NAVO is secretaris-generaal Jens Stoltenberg aanwezig. Ook de Hongaarse premier Orbán is in Ankara.
NOS