Pagina 105 van 105 EersteEerste ... 55595101102103104105
Weergegeven resultaten: 2.601 t/m 2.618 van 2618

Discussie: Klimaatproblematiek

Last Online
    Vandaag @ 10:31
    Discussies
    175
    Thanks
    2.826

Standaard

Ik heb me er niet in verdiept, maar ik begreep al dat er geen enkele luchtvaartdeskundige bij zit. Als je zoiets opzet, zorg dan ook dat er brede kennis van zaken aanwezig is. Anders komt er een uitkomst die allicht in het straatje van de klimaatlobby past, maar die door groot deel van de bevolking niet gedeeld wordt. Maar misschien was dat wel juist de bedoeling.
    Er loopt hier heerlijk spul, dat precies past om je ***.
    En als ze ooit iets uitvinden wat nog lekkerder is, dan blijf ik dit er toch bij doen.
    Maar....als vrouwen zelf mogen bepalen wat ze doen.......dan is dat altijd en overal......het begin van het einde.

2. Onderstaande 2 leden hebben noglangnietuitgewandeld bedankt voor deze bijdrage:

Agronymus1 (19 januari 2025),WANDELAAR5 (19 januari 2025)

Last Online
    7 maart 2025 @ 14:25
    Discussies
    34
    Thanks
    11

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door noglangnietuitgewandeld Bekijk bericht
    ... maar die door groot deel van de bevolking niet gedeeld wordt.
    Slechts 4.070 mensen hadden zich aangemeld voor deze poppenkast. Van de 16,5 miljoen inwoners met de Nederlandse nationaliteit zijn er dus slechts 4.070 (0,025%) bereid om tijd te investeren in dit onderwerp. Het klimaat heeft dus voor slechts een heeeeeeeeeeeel klein deel van de bevolking nieuwswaarde. Dat het klimaat zo prominent in het 'nieuws' is heeft dus een heel andere reden.........

J.W.
    Keep on Walking.....

Last Online
    Vandaag @ 07:29
    Discussies
    172
    Thanks
    1.158

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan_Wandelaar Bekijk bericht
    Slechts 4.070 mensen hadden zich aangemeld voor deze poppenkast. Van de 16,5 miljoen inwoners met de Nederlandse nationaliteit zijn er dus slechts 4.070 (0,025%) bereid om tijd te investeren in dit onderwerp. Het klimaat heeft dus voor slechts een heeeeeeeeeeeel klein deel van de bevolking nieuwswaarde. Dat het klimaat zo prominent in het 'nieuws' is heeft dus een heel andere reden.........

J.W.
    Ik heb de hele aankondiging nooit gezien en het over grote deel van de bevolking vast ook niet dus hoe kan je je dan aanmelden. Het aandeel mensen die het klimaat belangerijk vinden is zeker veel groter zolang ze maar niet een snel weg gaan blokeren is dat een prima zaak.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Last Online
    Discussies
    175
    Thanks
    2.826

Standaard

Gesubsidieerde milieuclubs laten lobbyen om je groene agenda door te drukken bij Europarlementariërs, maar Timmermans weet van niks:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1012...-betrokkenheid
    En als ze ooit iets uitvinden wat nog lekkerder is, dan blijf ik dit er toch bij doen.
    Maar....als vrouwen zelf mogen bepalen wat ze doen.......dan is dat altijd en overal......het begin van het einde.

6. Onderstaande 2 leden hebben noglangnietuitgewandeld bedankt voor deze bijdrage:

Siberische tijger (23 januari 2025),WANDELAAR5 (23 januari 2025)

Last Online
    Gisteren @ 22:05
    Discussies
    102
    Thanks
    5.489

Standaard

Dit bericht verbaast me totaal niet maar voor sommigen is het misschien een eyeopener (aansluitend op de post hierboven). Lobbyen met belastinggeld om EU politici voor 'groene' wetten te laten stemmen via concrete opdrachten aan milieuclubs die op hun beurt met miljoenen worden gesubsidieerd (geld uit een miljardenpot voor klimaat- en milieusubsidies). De gesubsidieerde club/organisaties kregen zelfs doelstellingen opgelegd met namenlijsten en al voor concrete lobbyresultaten bij Europarlementariërs en lidstaten.
    Weet je in elk geval dat een deel van de belasting die je betaalt niet gaat naar 'zorg en onderwijs' maar naar beïnvloeding van politici/lidstaten om bepaalde wetten te accepteren.

Schermafbeelding 2025-01-25 025511.jpg

Organisaties kregen zelfs doelstellingen opgelegd voor concrete lobbyresultaten bij Europarlementariërs en lidstaten. Alles was vooral gericht op een nog ambitieuzer groen Europees beleid.
    Vandaag is er een debat over het lobbyschandaal in het Europees Parlement. NSC-Europarlementariër Dirk Gotink eist dat de onderste steen boven komt. „Ik wil weten of dit ook speelt bij andere thema’s, zoals migratie.”
    De pas aangetreden Poolse Eurocommissaris Piotr Serafin (Begroting) vindt de lobbycontracten onacceptabel en wil korte metten maken met dit soort praktijken richting medewetgevers. „Het is ongepast om overeenkomsten aan te gaan die ngo’s verplichten om leden van het Europees Parlement te belobbyen”, zegt de centrumrechtse politicus tegen De Telegraaf.
    „Helaas hebben dergelijke praktijken zich in het verleden voorgedaan en moeten ze worden uitgebannen. Er zijn al maatregelen genomen om dit probleem aan te pakken en ik kan iedereen verzekeren dat ze niet meer zullen gebeuren.”

Schaduwlobby Brussel
    Brussel gebruikte voor de schaduwlobby geld uit een miljardenpot voor klimaat- en milieusubsidies. De milieuclubs moesten zich ook verantwoorden. Zo kreeg het European Environmental Bureau, de Europese koepel van groene organisaties met vanuit Nederland onder andere Milieudefensie en Natuurmonumenten, expliciet de opdracht om op z’n minst 16 voorbeelden te geven waar het Europarlement groene wetteksten ambitieuzer heeft gemaakt dankzij hun lobby.
    Ook de omstreden Natuurherstelwet van voormalig Eurocommissaris Timmermans moest door de koepel van 185 milieuclubs worden ’gepromoot’. Verder blijkt uit het contract, waar De Telegraaf inzage in heeft gehad, hoe 700.000 euro subsidie moest worden gebruikt om bijvoorbeeld het boerendebat de groene kant op te sturen.

Al langer signalen
    Al langer zijn er signalen dat Brussel via andere clubs haar eigen groene plannen probeert door te drukken. Zo schreef De Telegraaf in juni 2023 al over hoe bedrijven via het EU Business & Biodiversity Platform tips kregen over hoe ze twijfelende politici in het Europarlement kunnen bewerken om voor de Natuurherstelwet te stemmen. Vooral in Nederland was er veel weerstand tegen deze wet uit vrees voor een tweede juridische stikstofcrisis.
    „Er waren zelfs lobbylijsten met namen van politici die benaderd moesten worden”, zegt NSC-Europarlementariër Dirk Gotink. Als lid van de begrotingscontrolecommissie doet hij nu met een aantal collega’s onderzoek naar subsidiecontracten met groene clubs in de afgelopen vijf jaar. „Dit is geen hetze tegen de milieubeweging. Natuurlijk mogen ze lobbyen. Ik richt mijn pijlen op de Europese Commissie. Dit lijkt een zeer georkestreerd samenspel van een groene coalitie onder leiding van Timmermans en een linkse meerderheid in het Europarlement.”

Europarlementariërs spitten in geheime documenten
    Dat Europarlementariërs gaan spitten in geheime documenten is niet onopgemerkt gebleven. Afgelopen najaar stuurde de nieuw aangetreden Europese Commissie plots een oekaze naar de milieubeweging: er mag niet meer gelobbyd worden met subsidiegeld bij de EU-instellingen. Woensdag is er een debat over de kwestie in het Europees Parlement.

Gotink: „Ik wil weten of dit ook speelt bij andere thema’s, zoals migratie. Brussel is de lobbyhoofdstad van Europa: is dit een rotte appel of is het een gebruik dat wijdverspreid is?” Hij is bovendien van mening dat het goed is om regels op te tuigen om te voorkomen dat de Europese Commissie opnieuw dit soort praktijken kan uitvoeren met belastinggeld.

’Gelijker speelveld’
    Het European Environmental Bureau heeft in een open brief gereageerd op de kritiek en ontwikkelingen. „Een bloeiende democratie vereist middelen die het mogelijk maken dat de stem van burgers besluitvormers bereikt”, schrijft secretaris-generaal Patrick ten Brink. „In tegenstelling tot actoren met veel middelen, zoals buitenlandse overheden en multinationals, beschikken Europese burgers en hun maatschappelijke organisaties vaak niet over voldoende middelen. EU-steun is nodig om een gelijker speelveld te garanderen.”

De milieuclubs vrezen dat ze hun vaste subsidies van in totaal 15,5 miljoen euro per jaar verliezen en benadrukken dat ze de Europese Commissie juist willen helpen. „Wij zijn van mening dat onze betrokkenheid heeft bijgedragen aan het versterken van de reputatie van de EU als wereldleider in de noodzakelijke wereldwijde transitie naar een koolstofvrije toekomst zonder vervuiling.”

’Lobbypraktijken EU uitbannen’
    De pas aangetreden Poolse Eurocommissaris Piotr Serafin (Begroting) vindt de lobbycontracten onacceptabel en wil korte metten maken met dit soort praktijken richting medewetgevers. “Het is ongepast om overeenkomsten aan te gaan die ngo’s verplichten om leden van het Europees Parlement te belobbyen”, zegt de centrumrechtse politicus tegen De Telegraaf. „Helaas hebben dergelijke praktijken zich in het verleden voorgedaan en moeten ze worden uitgebannen. Er zijn al maatregelen genomen om dit probleem aan te pakken en ik kan iedereen verzekeren dat ze niet meer zullen gebeuren.”
    Serafin laat aan De Telegraaf weten dat ngo’s niet bang hoeven te zijn dat ze niet meer mogen deelnemen aan het publieke debat. „Bij het nemen van beslissingen over milieuzaken is het essentieel om rekening te houden met de input van zowel organisaties die zakelijke belangen vertegenwoordigen als organisaties die opkomen voor milieuzorgen.”
    PvdA/GL-leider Frans Timmermans was als voormalig vice-voorzitter van de Europese Commissie verantwoordelijk voor de Green Deal. Hij laat aan De Telegraaf weten zelf nooit betrokken te zijn geweest bij het afsluiten van subsidiecontracten. „Ik heb ze nooit gevraagd om voor mij mijn werk te doen”, aldus Timmermans. Hij denkt ook niet dat milieuclubs een opdracht nodig hebben om te gaan lobbyen voor wetgeving waar ze in geloven. Hij steunt oproepen voor transparantie: „Totale openbaarheid is het beste om te zien wat er allemaal van waar is.”
    https://www.archivebuttons.com/artic...nen-timmermans
    Laatst gewijzigd door Picasso 1; 25 januari 2025 om 02:24

8. Onderstaande 3 leden hebben Picasso 1 bedankt voor deze bijdrage:

Badslippers (25 januari 2025),schoolmeester (25 januari 2025),WANDELAAR5 (26 januari 2025)

Last Online
    Vandaag @ 10:58
    Discussies
    128
    Thanks
    16.138

Standaard

Ik had altijd al wel een vermoeden dat die groene tuinkabouter niet te vertrouwen was.

Last Online
    Vandaag @ 11:40
    Discussies
    238
    Thanks
    13.642

Standaard

Timmermans kan beter tijd gaan besteden aan zijn kleinkinderen, Roda JC, Bruce Springsteen concerten en zijn fysieke gezondheid zodat zijn maagverkleining blijvend effect heeft. M.a.w. onmiddellijk stoppen met de politiek en zich terugtrekken uit het publieke leven en lekker gaan wandelen in het Limburgse heuvelland.

Last Online
    Discussies
    128
    Thanks
    16.138

Standaard

Precies, voor het geld hoeft hij het ook niet meer te doen, die is al lang binnen gelopen.

Last Online
    Vandaag @ 12:06
    Discussies
    115
    Thanks
    20.047

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badslippers Bekijk bericht
    Timmermans kan beter tijd gaan besteden aan zijn kleinkinderen, Roda JC, Bruce Springsteen concerten en zijn fysieke gezondheid zodat zijn maagverkleining blijvend effect heeft. M.a.w. onmiddellijk stoppen met de politiek en zich terugtrekken uit het publieke leven en lekker gaan wandelen in het Limburgse heuvelland.
    Heel eerlijk gezegd heb ik hem daar nog nooit als wandelaar gezien. In ieder geval niet in Lemiers. Dus ik denk dat hij daar niet zo van houdt!

13. Onderstaande 2 leden hebben WANDELAAR5 bedankt voor deze bijdrage:

Badslippers (27 januari 2025),Siberische tijger (26 januari 2025)

Last Online
    Gisteren @ 22:36
    Discussies
    195
    Thanks
    3.045

Standaard

Misschien bedoelt BS 'echt' wandelen?
    Never argue with a fool, people might not know the differnce

Last Online
    Vandaag @ 12:06
    Discussies
    115
    Thanks
    20.047

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Siberische tijger Bekijk bericht
    Misschien bedoelt BS 'echt' wandelen?
    Ooooh, zou het? Op dit forum kan ik me dat niet goed voorstellen eerlijk gezegd, maar zo zou je het ook uit kunnen leggen ja. Daar had ik geen moment bij stil gestaan …

16. Onderstaande 2 leden hebben WANDELAAR5 bedankt voor deze bijdrage:

Eddy_V (26 januari 2025),Siberische tijger (27 januari 2025)

Last Online
    Gisteren @ 22:36
    Discussies
    195
    Thanks
    3.045

Standaard

https://www.nu.nl/wetenschap/6344035...n-co2-uit.html

Duizenden meren in Groenland zijn in korte tijd bruin gekleurd. De waterkwaliteit is verslechterd en de meren stoten opgeslagen CO2 weer uit. Wetenschappers wijten de "snelle omslag" aan klimaatverandering.
    Het gaat om zo'n 7.500 eerst helderblauwe meren die in extreem korte tijd bruin zijn gekleurd, schrijft het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.
    Never argue with a fool, people might not know the differnce

Last Online
    Vandaag @ 12:20
    Discussies
    4646
    Thanks
    46

Standaard

Afgelopen januari werd wereldwijd opnieuw een temperatuurrecord gebroken, tot grote verbazing van experts. De gemiddelde temperatuur lag op 13,23 graden, wat hoger is dan ooit gemeten in januari, meldt de Europese klimaatdienst Copernicus. Daarmee was vorige maand 1,75 graad warmer dan in het pre-industriële tijdperk, toen de wereld nog niet op grote schaal fossiele brandstoffen verbrandde.

Het warmterecord volgt weliswaar op de twee warmste jaren ooit gemeten, maar komt alsnog als een verrassing. Waar het opwarmende weerfenomeen El Niño vorig jaar de temperatuur nog verder opstuwde, werd er nu een afkoeling verwacht door de intrede van La Niña.

"Het feit dat we nog steeds recordtemperaturen zien, zonder de invloed van El Niño, is een beetje verrassend", zegt ook Samantha Burgess van de klimaatdienst. Het hoogtepunt van El Niño, waarbij het water in de Grote Oceaan warmer is dan normaal, ligt al ruim een jaar geleden. Toch was het in januari 0,1 graad warmer dan vorig jaar die maand.

El Niño's verkoelende zusje, La Niña, die dus het tegenovergestelde effect heeft, is volgens de dienst nog niet volledig gevormd. Desondanks merken veel wetenschappers op dat de afkoeling na het uitdoven van El Niño normaal gesproken veel sneller gaat dan nu te zien is.
    .... https://nos.nl/artikel/2554743-verra...ecord-gebroken
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

19. Onderstaande leden hebben Willem2 bedankt voor deze bijdrage:

WANDELAAR5 ( 6 februari 2025)

Last Online
    9 maart 2025 @ 12:24
    �� overal, overal ��, waar de meisjes zijn, waar de meisjes zijn!
    Discussies
    128
    Thanks
    12.553

Standaard

Ik vond het anders maar verrekte koud in januari!
    Was ook kouder dan vorig jaar, wat heb je in godsnaam aan gemiddelde wereldtemperaturen?!
    Zijn er ook gemiddelde neerslag resultaten?
    Die zullen ook wel hoger liggen dan vorig jaar, kon in januari m’n convectorput al leegpompen ipv maart/april als we een nat voorjaar hebben.
    En Garde

Last Online
    Vandaag @ 11:36
    Discussies
    43
    Thanks
    1.106

Standaard

In januari was er in onze contreien ook een hardnekkige inversie, terwijl het in de lage gebieden rond het vriespunt was door de mist was het in bijvoorbeeld in de Ardennen onbewolkt bij tot wel 14 graden. Dat is het voordeel (naast dat andere voordeel...) als je in Zuid-Limburg woont, ben een paar keer die kant op gereden in die periode.

22. Onderstaande leden hebben Brad Clitt bedankt voor deze bijdrage:

WANDELAAR5 ( 8 februari 2025)

Last Online
    Discussies
    175
    Thanks
    2.826

Standaard

Dit doorlezende kan ik met mijn boerenverstand niet anders dan concluderen dat er 6,1 miljoen belastinggeld door de plee gespoeld wordt. De extra tonnen die gevraagd werden komen er dan toch niet. Zelfs bij Sophie Hermans ligt er ergens een grens.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6154...an-de-noodzaak

Streep door extra tonnen voor burgerberaad klimaat: ’Zeker niet overtuigd van de noodzaak’

Den Haag - Er gaat voorlopig een streep door het beschikbaar stellen van extra tonnen voor het ’burgerberaad klimaat’. Klimaatminister Sophie Hermans (VVD) is ’zeker niet overtuigd van de noodzaak van extra budget’, zegt zij in het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. De organisatie kost momenteel al 6,1 miljoen euro maar komt daar niet mee uit de voeten. Daarom ligt er een claim van nog vele tonnen euro’s op het bureau van het kabinet.

Een dwarsdoorsnede van de samenleving is in afgelopen maanden in kaart gebracht tijdens een aanmeldperiode, waarvoor duizenden mensen zijn benaderd. De 175 ’overblijvers’ die na een wervings- en selectieproces over zijn gebleven, mogen zich nu opmaken voor een warm (klimaat)bad. Vijf weekenden lang gaan zij (naast de voorzitter zijn er 24 ’deelgespreksleiders’) met elkaar praten over het klimaat. De Telegraaf berichtte afgelopen maandag dat de miljoenen onder meer hotels, tolken en psychische steun.

Tijdens alle praatsessies is ook een ’psychische ondersteuning’ beschikbaar. Voor gelovigen die zich even terug willen trekken wordt een stilteruimte ingericht en jonge moeders krijgen een kolfkamer tot de beschikking. Belangrijke focus voor het klimaatberaad is ’het aanbieden van verschillende werkvormen, met aandacht voor diversiteit, inclusiviteit en creativiteit’. De organisatie laat de borging van ’inclusiviteit en diversiteit’ verder ook vervloeien in de informatie die wordt verstrekt. Zo is de informatie niet alleen in het Nederlands aangeboden, maar óók vertaald naar het Turks, Arabisch en het Engels.

Kamerleden vielen van hun stoel van verbazing en ook de wenkbrauwen van minister Hermans gingen ’wel even fronsen’ toen zij de krant las. „Ik ben niet voor niets kritisch op aanvullend budget”, zegt Hermans. Toch vindt zij het belangrijk dat er gesproken wordt met Nederlanders over de toekomst met ’eigen, schone energie’ waardoor wij minder afhankelijk worden van andere landen. Hoewel diverse Kamerleden, waaronder uit de coalitie, aangeven dat de ’stekker’ er wel uit mag, doet Hermans dat vooralsnog niet. „Maar het kan wat mij betreft prima binnen het bestaande budget.”

24. Onderstaande leden hebben noglangnietuitgewandeld bedankt voor deze bijdrage:

WANDELAAR5 (18 februari 2025)

Last Online
    Vandaag @ 12:20
    Discussies
    4646
    Thanks
    46

Standaard

Bijna 40 procent ijs Alpengletsjers gesmolten sinds 2000
    .....
    https://nos.nl/artikel/2556511-bijna...ten-sinds-2000
    Ieder voordeel heb zijn nadeel............

26. Onderstaande 3 leden hebben Willem2 bedankt voor deze bijdrage:

Husky (20 februari 2025),schoolmeester (20 februari 2025),WANDELAAR5 (19 februari 2025)

Last Online
    Discussies
    128
    Thanks
    16.138

Standaard

Zal het ijs ook wel duurder worden, de komende jaren.

28. Onderstaande 3 leden hebben schoolmeester bedankt voor deze bijdrage:

Haradamannetje (20 februari 2025),Husky (20 februari 2025),WANDELAAR5 (20 februari 2025)

Pagina 105 van 105 EersteEerste ... 55595101102103104105

Regels voor berichten